MaapalloilijaMatkablogi - palloilua ympäri maailman
antigua guatemala

Antigua on Guatemalan turistivetonaula

Antigua on yksi Guatemalan suosituimpia turistikohteita. Monenlaista turistia tallasi pittoreskin kaupungin viivasuoria mukulakivikatuja. Amerikkalaisten suosikkiravintolat ja -kahvilat (esim. Burger King, Dunkin Donut ja Starbucks) olivat saapuneet siirtomaa-ajan helmeen. Onneksi niiden valot ja mainokset oli sentään maastoutettu kohtalaisen hyvin vanhoihin rakennuksiin.

Copanista Antiguaan

Saavuimme Antiguaan Copanista, Hondurasista matkustettuamme minibussissa lähes kuusi tuntia. Matkan olimme varanneet etukäteen Gekko Trailsin kautta hintaan 40 USD per henkilö. Kuski saapui sovitusti noutamaan meitä hotelliltamme, ja vei perille.

Rajan ylitys Hondurasista Guatemalaan sujui sukkelasti. Ajoreitti mutkitteli vehreiden seutujen halki. Korkeuserojen ansiosta maisemat olivat varsin mukavat katsella samalla, kun keskipakoisvoima painoi kroppaa penkissä vuoroin oikealle, vuoroin vasemmalle.

Reitti vei myös Guatemala Cityn ohi. Kaupunki ei vaikuttanut lainkaan houkuttelevalta. Googlaamalla myös löytää nopeasti kommentteja, että edes kaupungin turistialue ei ole turvallinen. Jos saapuu lennolla Guatemala Cityyn, kannattaa sieltä suunnata suoraan Antiguaan.

Antigua sijaitsee noin 50 kilometrin eli tunnin ajomatkan päässä Guatemala Citysta. Antigua on entinen maan pääkaupunki, City nykyinen. Antiguan ja Guatemala Cityn lentokentän välin voi kulkea taksilla tai minibussilla.

Hotellisuositus Antiguaan

Vietimme Antiguassa kaksi yötä, välissä Panajachelissa käyden. Ensimmäisen yön vietimme Hotel Aurorassa. Erityisesti vaimo ihastui kuvauksellisen hotellin sisäpihaan. Hotelli on oikein viihtyisä. Hinta oli kohtuullinen (69€/yö), ja mannermainen aamiainen buffetista maittava. Onnistuimme tulemaan jonkin jenkkiseurueen peesissä syömään, jolloin otimme heille tarkoitettua pekonia puolivahingossa extralisukkeeksi.

Toisen yön nukuimme Hotel Posada de la Lunassa. Se on hieman sivummalla Antiguan keskustasta kuin Aurora, mutta kuitenkin ihan kätevän kävelymatkan päässä. Kaupunki ei ole kovin suuri. Hotelli oli oikein siisti, laadukas ja hieman modernimpi. Aamiainen oli hieman vaatimattomampi kuin kuin Aurorassa. Yöpyminen maksoi 76 euroa.

hotellisuositus Antigua
Hotel Auroran sisäpiha ihastutti.

Antigua matkakohteena

Antigua pääsi Unescon maailmanperintöluetteloon vuonna 1979, mikä on varmasti ollut omiaan lisäämään kaupungin turistien määrää. Kaupunkiin saapuu niin reppureissaajia kuin ryhmämatkalaisiakin. Lisäksi esimerkiksi kaupungin kielikoulut vetävät espanjan opiskelijoita ja diginomadit tulevat tekemään läppärihommia kahviloihin. Palveluita matkalaisille siis riittää lähes jokaisessa korttelissa.

Kaupungin katuverkon suunnittelijalla on viivotin pysynyt jämäkästi kädessä, sillä kadut on tehty ruutukaavaan. Espanjalaisten valloittajien rakentama kaupunki ei vedä vertoja esimerkiksi Kuubassa sijaitsevaan kolonialismin ajan Trinidadiin. Antiguan erikoisuutena ovatkin sitä ympäröivät tulivuoret Fuego, Acatenango ja Aqua. Komeastihan ne kaupunkia ympäröivätkin!

Jos Guatemala Citya pidetään vaarallisena kaupunkina, Antigua on toista maata. Se on yksi turvallisimpia paikkoja Guatemalassa, erityisesti päivällä. Taskuvarkaita tietysti pitää varoa normaalisti silloinkin.

Minua jännitti ainoastaan nostaa automaatista rahaa, sillä niistä olin lukenut paljon huonoja kommentteja, että kortti skimmataan tai automaatti syö sen. Toinen automaatti toimi ilman ongelmia ensimmäisen ollessa suljettu.

guatemala

Santa Catalinan kaari

Jos olet nähnyt kuvan Antiguasta, olet todennäköisesti nähnyt kuvan täältä. Antiguassa on yksi paikka, johon jokainen itseään kunnioittava Instagram-poseeraaja jo aamuvarhaisella ottamaan peukutuksia keräävän kuvan itsestään. Se on Santa Catalinan kaari (Santa Catalina Arch), jonka äärellä mekin keimailimme, vaikka en tuohon aiemmin mainittuun kategoriaan koekaan kuuluvani.

Kaaren alla kuvattiin niin hääkuvia kuin haettiin täydellistä otosta koko perheestä kuluvan vuoden joulukorttiin. En nimittäin ole kenenkään turistin kuvailevan yhdessä ja samassa paikassa niin pitkään kuin tämä yksi amerikkalainen perhe.

Siellä otettiin räpsyjä jokaisella laitteella kaikista mahdollisista kuvakulmista erilaisin poseerauksin. Otettiin kuvia myös toisistamme puolin ja toisin, mutta ei tainnut meidän tarjoamamme otos olla kelvollinen, kun perheen kuvaaminen se vain jatkui ja jatkui. He kun olivat paikalla jo kun saavuimme, ja jäivät vielä kun läksimme. Ja mekin sentään olimme jonkin aikaa.

santa catalinan kaari

Mönkijällä Antiguasta Hobbitenangoon

Toisena eli viimeisenä päivänä teimme Antiguasta mönkijäretken Hobbitenangoon. Kyseessä oli opastettu retki, jossa meidän piti päästä tutustumaan tähän Taru Sormusten Herrasta -tyyliseen hobittiteemapuistoon auringonlaskua ja maisemia vuoren laelta katsellen.

Retki maksoi kahdelta yhteensä reilut 90 euroa sisältäen pääsyliput Hobbitenangoon, kun toinen oli kyydissä ilman omaa mönkijää. Kyytiläisellä oli hieman ahtaat paikat istua, ja hän joutui ottamaan pahimmat kuraroiskeet vastaan.

Meille kahdelle oli oma opas, kun pienen ajokoulutuksen jälkeen starttasimme matkaan. Jo 10 minuutin ajon jälkeen pysähdyimme ensimmäiselle näköalapaikalle, joka löytyy kartasta nimellä Santiago de los Caballeros. Sieltä oli ihan mukavat näkymät kaupunkiin.

Matka jatkui ylämäkeen rauhallista tahtia mutkaista mäkeä jurnutellen. Mönkijä jätettiin parkkiin noin puolen tunnin ajon jälkeen lähelle Restaurante El Tamboria. Paikalta olikin komeat näköalat laaksoon, jossa Antiguan kaupunki sijaitsi. Tuolta paikalta hypättiin lava-auton kyytiin, joka vei meidän jyrkkää tietä pitkin perille Hobbitenangoon.

antigua maisema

Menimme heti ottamaan kuvat paikan parhaaseen kohtaan eli tällaisen suuren käden päälle. Pilviä oli jo alkanut kerääntyä laakson päälle, emmekä aivan täydellisiä näköaloja saaneet.

Pian kuvaushommien jälkeen koko vuori olikin jo pilvien peitossa, ja vettä tuli aivan älyttömästi saavista kaataen. Hobbitenangoon tutustuminen jäi siis vähälle meidän istuessa ravintolassa hörppien kuumia juomia.

hobbitenango
Matkabloggaaja kädellä, semisti pilvessä.

Kun jossain kohtaa sade laantui, meidän piti suunnata jo pois Hobbitenangosta. Näköaloista ei tuossa vaiheessa ollut vielä toivoakaan. Söimme guatemalalaisessa El Tiemborissa hyvät ja todella suuret annokset. Tuohon ravintolaan eivät kyllä turistit eksy, eikä siellä muita kyllä ollutkaan. Sää kirkastui jonkin verran, joten saimme samalla nauttia ihan hyvistä näköaloista.

Mönkijällä alas tullessamme ilta oli jo pimentynyt. Mutkikkaalla tiellä piti lähinnä jarrutella sopivasti, etteivät jarrut olisi ylikuumentuneet.

Retki olisi varmasti ollut ikimuistoinen, jos olisimme saaneet nauttia näköaloista ja auringonlaskusta, mutta sää pilasi tällä kertaa suunnitelmat. Mönkijällä ajaminen taas oli aika turhaa, kun ensin niillä nuhapumpuilla hinkutettiin tietä ylös, ja sitten jarruteltiin alas. Kunnon ajamista olisi kaivannut.

el tiembor
Maisemat El Tiembor -ravintolasta.

Lake Atitlan -visiitti ja miten matka jatkui Antiguasta?

Antigua on hyvä kohde päiväksi tai pariksi. Siellä kannattaa ehdottomasti vierailla, jos Guatemalaan matkustaa. Silti se jäi minulle jotenkin etäiseksi, ja jätti hieman kylmäksi. Olisi ehkä kannattanut tehdä vaellus tulivuoren savuavaa kraateria ja kuumaa laavaa katsomaan, mikä on suosittu aktiviteetti Antiguassa.

Antiguan yöpymisten välillä kävimme kahden yön verran Panajachelissa, kuuluisan Atitlan-järven maisemissa. Sinne menimme minibussilla, joka maksoi 20 USD per henkilö suuntaansa. Tästä kirjoitan oman postauksensa.

Antiguasta matkamme jatkui Guatemalan sisällä Floresiin, jonne lensimme Guatemala Citysta noin tunnissa. Antiguasta matkasimme Guatemala Cityn lentokentälle taksilla, joka hotellin kautta varattuna maksoi 45 USD. Floresista ja Tikalin raunioihin tutustumisesta on myös tulossa oma postauksensa, luonnollisesti.

Muita postauksia Väli-Amerikasta:

antigua
Onko Antigua sinulle tuttu paikka?