MaapalloilijaMatkablogi - palloilua ympäri maailman
caye caulker

Caye Caulker – Hidas ja haiseva paratiisisaari Belizessa

Iso vene liikkuu rivakasti Karibianmeren leppoisilla laineilla täynnä innokkaita turisteja. Veden sävy on turkoosia kiitäessämme ohi sieltä nousevien mangrovemetsäsaarekkeiden. Suuntana on Caye Caulker. Matka Belize Citysta saarelle kestää vajaan tunnin. Noustessamme saaren laiturille tunnemme tropiikin kuumuuden, jota tasoittaa hieman leppeä, palmuja huojuttava merituuli. Ja tuuli tuo viestin myös nenäämme. Caye Caulkerin paratiisisaari, mikäs juttu tämä oikein on?

Caye Caulkerin slogan “GO SLOW” tulee vieraalle varmasti nopeasti tutuksi.

You better Belize it!

Belize oli selkeä valinta yhdeksi kohteeksi Väli-Amerikan matkallamme Guatemalan ja Meksikon välissä. Sisämaan koluamisen jälkeen halusimme helppoa ja rentoa lomailua meren äärellä, jolloin turistien suosioon noussut Caye Caulker oli ilmiselvä valinta.

Caye Caulker (lausutaan suurin piirtein paikallisittain “Kii Kaakö”) on pieni saari, jossa asuu muutamia tuhansia ihmisiä. Se on noin kahdeksan kilometriä pitkä, kapea saari. Matkaa sinne Belize Citysta on noin 30 kilometriä.

Saapuessamme Belizeen Guatemalasta huomasimme välittömästi tulleemme aivan toisenlaisiin tunnelmiin. Espanjalaisen kulttuurin vaikutus vaihtui leppoisiin Karibian reggae-rytmeihin.

Belize on ollut Brittiläisen imperiumin siirtomaa, joten virallinen kieli kääntyi Guatemalassa puhutusta espanjasta tutumpaan englantiin. Maa itsenäistyi vuonna 1981.

Belizessa on käytössä oma Belizen dollari (BZD), joka on sidottu Yhdysvaltain dollariin suhteella 2:1 eli 2 BZD on USD. Ja nyt kun heinäkuussa 2022 euro oli käytännössä samanarvoinen kuin USD, pystyi helposti paikalliset summat laskemaan euroissa jakamalla kahdella. USD oli käypää valuuttaa saarella, mutta takaisin sai rahaa paikallisissa dollareissa.

fregattilintu
Saaren yllä kaarteleva fregattilintu.

Millainen saari on Caye Caulker?

Caye Caulkerin satamassa harvahampainen rastaäijä kauppasi meille erittäin epäilyttävissä pulloissa jääkahvia. Ei todellakaan tehnyt mieli, mutta miekkosen mukaan hänellä on tulevaisuudessa saaren kovin kahvibisnes.

Toinen rastapää myi kyytiä majapaikkaamme golfkärryllä. Saarella ei juuri autoja ole. Kulkuvälineenä toimivat siis nuo kolopallourheilijoiden liikkumavälineet sekä polkupyörät.

Pyöräily onkin helppoa, sillä saari on kauttaaltaan tasainen. Ei ole laaksoa, ei kukkulaa, toisin kuin täällä kotomaassamme.

Kävelimme rantaa pitkin muutaman sata metriä majapaikkaamme. Eniten ihmetystä aiheutti paratiisissa neniimme voimakkaasti tunkeutuva haju. Onneksi olimme saaneet Guatemalassa eräältä reppureissaajalta jo varoituksen tähän liittyen. Saaren ranta nimittäin oli täynnä merilevää, joka haisi voimakkaasti auringon paahteessa.

Merilevän haju osoittautui olevan voimakas saaren itäpuolella, johon tuuli painoi levää avomeren suunnasta. Rannat olivat siinä kunnossa, että uimaan se ei houkutellut rannasta menemään.

Sen sijaan esimerkiksi meidän hotellimme pitkältä laiturilta pääsi hyvin mereen uimaan. Pohja oli kuitenkin siinä kohtaa suurelta osin kasvuston peitossa, eikä siis hiekkapohja.

Saaren länsipuolella taas tilanne näytti olevan parempi sekä hajun että siisteyden osalta. Sieltä löytyi mukava, ehkä saaren paras, hiekkaranta Iguana Reef Inn -hotellin kohdalta.

Tuulen tuomaa tuoksua lukuun ottamatta Caye Caulker oli todella rento paratiisisaari. Upeita hiekkarantoja ei sieltä montaa löydy.

Rannat on monessa kohtaa rakennettu betonisiksi valleiksi, jotta koko alue ei ihan niin nopeasti huuhtoutuisi mereen. Tai sitten ranta on merilevän peitossa kuten alla olevassa kuvassa.

merileväongelma
Tämä kuva havainnollistaa hyvin sen, kuinka paljon merilevää on rantaan huuhtoutunut, ja kuinka kauniilta paikka sen johdosta näyttää tietyillä alueilla.

GO SLOW!

Kyllä Caye Caulkerilla silti paikassa sielu lepää, kun oleskelun teema ja saaren tunnuslause on “Go slow”. Sitä meillekin huudeltiin, kun hiekkaista tietä tallasimme. Tunnelmaa saarella riittää, kun palmupuiden yläpuolella kaartelee fregattilintuja, ja välillä pelikaani liitä meren yllä.

Caye Caulker tarjoaa auringossa rentoutumisen lisäksi loistavat vesiurheilumahdollisuudet. Saarella ollessa kannattaa ehdottomasti käydä snorklaamassa tai sukeltamassa, sillä alueen vedet ovat kirkkaat ja täynnä elämää. Syynä tähän on, että Belizen valliriutta on maailman toiseksi suurin valliriutta Australian Iso Valliriutan jälkeen! Lähellä on myös kuuluisa nähtävyys Great Blue Hole

Saarella on retkien järjestäjiä riittää, mutta hintakilpailu puuttuu. Taitaa olla kartelli kyseessä. Päivän snorklausretki valliriutalle maksoi 90 USD, puolipäiväretki 45 USD. Hinta on korkea, mutta toisaalta merenalainen maailma on ällistyttävän upea!

Saarella poikkeavat niin reppureissaajat kuin muutkin turistit. Pienen budjetin backpackereita karkoittanee saaren verrattain korkea hintataso. Jenkkiläiset ja myös eurooppalaiset turistit tuntuivat löytäneen saaren matkaillessaan niin pariskuntina kuin perheinäkin lastensa kanssa.

Saaren rakennuskanta on pääosin puusta tehtyä ja värikästä. Suuria all-inclusive-resortteja ei ole. Saari ei mielestäni myöskään ollut överi bilesaari, vaan vaikutti ainakin heinäkuussa olevan verrattain rauhallinen kohde.

Rastapäät saattavat tulla kaupittelemaan ruohoa. Väittävät, että se olisi saarella laillista, mutta näin asia ei todellakaan ole.

caye caulker

Miten matkustaa Caye Caulkerille?

Me saavuimme Belizeen ja Caye Caulkerille Guatemalasta päin. Floresista (josta käsin tutustuimme Tikalin raunioihin) Gekko Travelsin kautta varaamamme minibussikuljetus Belize Cityn satamaan kesti lähes kuusi tuntia rajanylityksineen. Hintaa sille tuli 40 USD per henkilö. Lähtö oli aamulla kuudelta, ja ehdimme kello 12 lähtevään lauttaan.

Loppumatkan tulimme Belize Express Water Taxilla. Matka ankeasta Belize Citysta Caye Caulkerille kesti noin 45 minuuttia. Kyyti oli kohtalaisen tasaista eli merisairaudesta ei tarvinnut kärsiä. Meno-paluulippu saarelle ja sieltä pois maksoi 36,50 USD. Lipun pystyi ostamaan satamasta Visan luottokortilla. Satamasta löytyy ravintoloita, kioskeja sekä pankkiautomaatti.

Mahdollista on myös lentää muualta Belize Cityyn, josta voi tulla saarelle veneellä tai jatkaa lentäen pienelle lentokentälle. Meksikosta maata pitkin matkustavat saapuvat Belize Cityyn bussilla. Myös meriteitse perille pääsee Meksikon puolelta Chetumalista.

belize matkakohteena
Pysäköithän golfkärrysi muualle! Saarella voi käyttää kyseistä kotteroa taksina tai vuokrata oman.

Majoitus Caye Caulkerilla

Etsiessä majoitus Caye Caulkerilta törmää siihen, että aivan tavalliset majatalot ja bungalowit ovat hintavia. Ja me sentään matkustimme matalan sesongin aikaan. Alle satasella per yö ei valintakriteereillämme (rannassa, uima-allas, huoneessa ilmastointi sekä kohtalainen sijainti) montaakaan paikkaa löytynyt.

Päädyimme viettämään neljä yötä Tropical Paradise -hotellissa. Yö maksoi noin 72 euroa kahdelta hengeltä yksinkertaisessa bungalowissa. Monista majapaikoista olisi joutunut pulittamaan vähintäänkin tuplahinnan. En oikein ymmärtänyt, mikä tässä paikassa olisi ollut merkittävästi huonommin.

Lisähintaa sai maksaa ainakin sijainnista lähempänä saaren tärkeintä kohtaa, Splitia. Meidän majapaikastamme sinne käveli noin vartissa. Ehkä huoneet olivat sitten paremmassa kunnossa ja niistä löytyi enemmän mukavuuksia.

Hotelli tarjosi myös pitkäaikaismajoitusta. Nimittäin aivan bungalowimme takana oli vanha, pieni hautausmaa hautakivineen. Välissä ei ollut minkäänlaista aitaa tai muuria. Minua ei haitannut ajatus, että naapurissa on kalmoja puuyksiöissään. Paitsi ensimmäisenä yönä läheisyydestä kuului sellaista kreolin kielistä metelöintiä, että luulin kuolleiden nousevan haudoistaan.

Majoitus oli paikalliseen hintatasoon nähden suhteutettuna ihan ok, vaikka olikin sieltä edullisemmasta päästä. Siellä oli toimiva ilmastointi, pieni jääkaappi sekä jopa lämmintä vettä suihkussa. Parasta paikassa oli rauhallisuus sekä viihtyisä uima-allas. Wifi toimi allasalueella, mutta ei hotellihuoneessa. Aamiaista ei hintaan kuulunut, vaan kävimme muualla syömässä.

Ranta hotellin edustalla oli merilevän saastuttama. Sen sijaan hotellilla oli oma, pitkä laituri, josta pääsi mereen uimaan. Sen päässä oli myös aurinkotuoleja, joissa makoilla. Mitään varjoa ei siellä ollut, joten kauaa ei voinut aikaa viettää aurinkoa palvoen.

tropical paradise caye caulker
Tropical Paradise Hotel sijaitsee aivan rannassa.
Sain viihtyisän Bungalowin Caye Caulkerista!

Kahvilat ja ravintolat Caye Caulkerilla

Caye Caulkerin ravintolatarjonta tulee äkkiä tutuksi. Aamiaista söimme joko Amor y Cafessa tai saaren suosituimmassa paikassa, Ice and Beans Cafessa. Jälkimmäisessä oli saaren parhaat kahvit. Kahvi ja bagels aamiaiseksi maksoivat yhteensä reilut 10 euroa per henkilö. Paikan minidonitsiannos ei sen sijaan ollut kannattava sijoitus, vaikka se herkulliselta näyttikin.

Lounasta söimme pari kertaa Splitissa sijaitsevassa Lazy Lizardissa, jossa juustoquesadilla maksoi reilun 10 euroa per annos. Swings Restaurant & Barissa lounastimme kerran, jolloin kahden hengen ateriaan upposi 30 euroa.

Päivällistä söimme kerran Il Pellicanossa, italialaisessa ravintolassa, joka sijaitsee hieman hämyisellä kujalla. Ravintola on kuitenkin oikein viihtyisä, ja ruoka hyvää. Pizzat maistuivat meille. Sinne meillä meni juomineen ja tippeineen yhteensä 50 euroa.

Yhtenä iltana söimme Hibisca Restaurantissa, jonka ruoka ei jättänyt muistijälkiä. Sen sijaan terassilla soittanut paikallinen trubaduuri veti omaa settiään niin antaumuksella volyymit kaakossa, että ruokailunautinto katosi lämpimään iltaan sulosointujen mukana. Söimme edullisesti, yhteensä 30 eurolla.

Viimeisenä iltana onnistuimme mahtumaan syömään Caye Caulkerin parhaaseen ravintolaan, Pasta Per Caso Anna & Armandoon. Pieni paikka ei näytä erikoiselta, mutta se on iltaisin aivan täynnä, joten pöytävaraus kannattaa ehdottomasti tehdä. Ravintolalla on TripAdvisorissa täydet viisi tähteä.

Ruokalista on lyhyt, käytännössä yksi alkuruoka ja pääruoka, joka on aina päivän omatekoinen pasta. Vaimo, joka on paljon pastaa myös syönyt, kehui sitä ehkä elämänsä parhaaksi. Älä siis missaa tätä paikkaa!

Pasta-annos maksoi 35 paikallista dollaria eli vajaat 20 euroa. Siihen kun otimme vielä oluet kylkeen, niin yhteensä maksoimme aterioinnista noin 50 euroa.

Kuten tästä listasta voi huomata, saarella on saaren hinnat. Päivän ruokailuihin sai varata noin 50 euroa, vaikka söi lounaalla ja päivällisellä molemmilla vain yhden yksinkertaisen ruokalajin oluen kera.

Ice and Beans Cafen minidonitsiannos.

Hintaesimerkkejä paikallisessa valuutassa (jaa kahdella saadaksesi USD / €):

• Pyykinpesu pesulassa, kaksi kassillista 30 BZD
  • Belize exit fee rajalla poistuessa 40 BZD

The Split – Caye Caulkerin suosituin paikka

Split, eli Caye Caulkerin saaren the place to be, on tässä jutussa mainittu jo useamman kerran. Jos kiinnostaa vain hengailla rannalla tai vedessä, niin saaren pohjoiskärjessä sijaitseva paikka on siihen omiaan ravintoloineen ja palveluineen.

Caye Caulkerin saari on aikaisemmin ollut pidempi, mutta hurrikaani katkaisi sen keskeltä poikki. Niin syntyi Split. Suurin osa kaikesta toiminnasta on eteläisellä saarella, mutta myös pohjoista saarta rakennetaan. Saarien väliin jäävän kanavan pääsee ylittämään joko veneellä tai lautalla. Me emme pohjoisella saarella käyneet.

Splitissa uidaan, hypitään mereen ja juodaan vihreitä Lizard Juice -drinkkejä. Sellaisesta saa pulittaa 15 Belizen dollaria Lazy Lizardissa, eikä sitä nyt maun vuoksi välttämättä tarvitse testata. Illalla meno tuossa paikassa hiljenee.

Splitin alueella paikalliset nuoret pojat, joku tyttökin mukana, koittavat sukellella hummereita pohjasta. He halusivat lainata snorklausmaskiani, joten rohkenin antaa ne pois hetkeksi, mutta eivät he meren elävää tuoneet vastalahjaksi.

Uimassa olleet aikuiset sen sijaan olivat säikähtäneet, ja varoittaneet lapsiaan, että älkää vain lainatko uimalasejanne pojille. Luulivat, että ne minulta vietiin, eikä palautettu. Huonosti paikalliset pojat englantia puhuivat, joten emme oikein tarkemmin jutulle päässeet.

split caye caulker
Tuolla se on, et voi eksyä!
the split caye caulker
Splitin suosittu uimapaikka.

Tunnelmat ja ajatukset Caye Caulkerista

Caye Caulkerin saaren rento meininki sopi meille hyvin, kun olimme matkustaneet 1,5 viikkoa tiiviisti. Vietimme pari päivää altaalla ja Splitissa hengaten. Yhtenä päivänä teimme snorklausretken, joka olikin ehdoton kohokohta!

Lue, millainen oli snorklausretki Belizen valliriutalle!

Olimme liikkeellä heinäkuussa, jolloin saarella oli todella kuuma. Niskaamme saimme vain muutaman aivan pienen sadekuuron, joten säät olivat mitä mainioimmat.

Hurrikaanikausi alkaa sitten syksymmällä. Caye Caulker on pitkään ollut onnekas sen suhteen, että pyörremyrskyt eivät ole saarta pahemmin riepotelleet.

Turisteja saarella oli yllättävän paljon, vaikka olikin low season, mutta ei ruuhkaksi asti. Pahaa pelkään, että high seasonilla (joulu-maaliskuu) saari on todella täynnä väkeä.

Caye Caulker on erittäin helppo, rento ja turvallinen kohde Belizessa. Huonona puolena on saaren korkea hintataso. Toisena huonona puolena oli merilevä, joka pilasi osan rannoista ja haisi voimakkaasti. Hajuunkiin tottui onneksi jonkin verran. Länsipuolella saarta rannat olivat puhtaammat, eikä hajua ilmennyt.

Kyseinen merilevä on sargassolevää (sargassum). Sen huuhtoutuminen Karibianmeren rannoille on melko uusi ilmiö. Sitä on havaittu vasta 2000-luvulta alkaen Belizen lisäksi myös Meksikossa ja Hondurasissa. Levää ilmeisesti esiintyy eniten huhti-elokuussa.

Merileväongelma johtuu merten lämpenemisestä ja saastumisesta. Eikä se aiheuta vain rantojen roskaantumista ja hajuhaittoja, vaan sen on havaittu heikentävän monien merenelävien elinolosuhteita.

Caye Caulker on mukava kohde ehkä 2-4 täydeksi päiväksi, jos tykkää rantaelämästä ja vesiaktiviteeteista. Neljä yötä, kolme päivää perillä oli meille aika täydellinen aika viettää siellä. Saari on kuitenkin kerrasta nähty ja koettu, joten en sinne toista kertaa todennäköisesti suuntaa elämässäni. Sen sijaan Belizen valliriutan maisemissa olisi mahtavaa joskus vielä sukeltaa!

auringonlasku

Caye Caulkerin hyvät ja huonot puolet:

+ Rauhallinen ja turvallinen saari

+ Mahdollisuus rentoutua, kun tekemistä ei ole paljoa

+ Maailman upeimpia sukellus- ja snorklausvesiä (Näe manaatit!)

+ Lämpöä riittää vuoden ympäri

+ Wifi toimii monin paikoin hyvin

+ Englannilla pärjää

+ Saaren kokoon nähden paljon palveluita: Kahviloita, ravintoloita ja retkien järjestäjiä

– Jos vesiaktiviteetit eivät kiinnosta, tekemistä ei juuri ole

– Petollisen polttava aurinko, kuuma ja hiostava ilmasto

– Hintataso karkoittaa budjettimatkailijat

– Turistien määrä high seasonilla?

Muita postauksia Väli-Amerikasta:

Oletko käynyt Caye Caulkerilla tai Belizessa? Kiinnostaisiko vierailla siellä?