MaapalloilijaMatkablogi - palloilua ympäri maailman
ohridjarvi

Ohridjärvi matkakohteena – Vinkit Pohjois-Makedoniaan

Jos aiot vierailla Pohjois-Makedoniassa, on Ohridjärven oltava kohdelistallasi. Vai etkä halua nähdä yhtä Euroopan vanhimmista ja syvimmistä järvistä, joka on Unescon maailmanperintökohde? Ohridjärvi on upea! Harmi vain, että massaturismi on löytänyt sen, mutta onneksi rauhallisia sopukoita löytyy vielä. Tällainen on Ohridjärvi matkakohteena!

Skopjesta Ohridjärvelle autolla

Ohridjärvi sijaitsee Pohjois-Makedonian ja Albanian rajalla, Pohjois-Makedonian eteläosassa ja Albanian puolivälin paikkeilla. Me saavuimme Ohridiin Skopjesta, Matka-kanjonin pysähdyksen kautta, joka oli lähes reitin varrella.

Ohridiin on reilut 170 kilometriä Skopjesta. Ajomatkaan menee vähintään 2,5 tuntia ruuhkista riippuen. Tie E-65 on hyvässä kunnossa, parhaimmillaan nelikaistaista moottoritietä. Välillä taisi olla neljä tietullia, jotka hidastavat matkantekoa. Tullimaksuihin meni noin 1,5 euroa paikallista valuuttaa.

Ohridin keskusta

Saavuttuamme Ohridin kaupunkiin ajoimme parkkiin aivan ytimeen sataman alueelle. Rantapromenadin ravintolat olivat oikein kutsuvia ja kirkkaassa säässä kimmeltävä järvi kaunista katseltavaa. Tuli kyllä heti sellaiset Välimeren rantakohteen vibat, olisimme voineet olla vaikka Kreikassa.

Menimme hotellin yhteydessä olevaan Restaurant Aleksandrijaan, mikä sattui olemaan oiva valinta. Oli kyllä nälkäkin, mutta pizza oli aivan erinomaisen hyvää. Muistelen sitä vieläkin!

Pari ruoka-annosta ja reilu salaatti juomineen kustansi noin 30 euroa.

Ohridin nähtävyydet

Hotellimme sijaitsi kauempana Ohridin kaupungista, joten päätimme saman tien tutustua kaupunkiin. Kiva kaupunki, mutta turistisesongin aikaan ruuhkainen. Sen rantakaistaleille oli ahtautunut turisteja minne vain ikinä mahtuikin.

Ohrid

Rannassa kulkee osassa matkaa veden päälle rakennettu puinen kävelysilta, joka johdattaa kaupungin tärkeimmälle nähtävyydelle. Kyseessä on kuvauksellisella paikalla sijaitseva Kaneon Pyhän Johanneksen kirkko (Church of St. John at Kaneo).

ohridjarvi
Kaneon Pyhän Johanneksen kirkko
Ohridin nähtävyydet

Ohridissa on paljon muitakin kirkkoja. Se on saanut lisänimen Balkanin Jerusalem, sillä siellä on paljon muitakin Bysantin aikaisia kirkkoja. Näitä ovat mm. Pyhän Sofian kirkko (Church of St.Sophia) ja Pyhän Klementinuksen kirkko (Church of Saints Clement and Panteleimon).

Pyhän Klementinuksen kirkko

Hienolla paikalla Ohridissa on myös Tsaari Samuilin linnoituksen (Tsar Samuel’s Fortress) rauniot. Kaikki mainitut ovat lähellä kaupungin keskustaa, kävelymatkan päässä toisistaan.

Hotellisuositus Ohridjärvelle

Meidän varaamamme hotelli sijaitsi Trpecjan pienessä kylässä Ohridjärven rannalla 30 kilometriä Ohridin kaupungista etelään. Matkan varrella oli paljon suuria resortteja, mutta meidän hotellimme oli toista maata.

Majapaikkamme Villa Trpe on pieni hotelli, jossa käsittääkseni on vain kahdeksan huonetta. Paikka on erittäin moderni ja siisti. Meidän huoneemme oli suuri ja valoisa, isolla terassilla ja näköaloilla varustettu. Uima-allas löytyy ja aamiaisen saa myös nauttia niissä maisemissa.

Trpecja Ohrid
Villa Trpe Ohrid
Villa Trpe

Trpecjassa asuu vakituisesti vain muutama sata asukasta. Lomakaudella väkeä on tietysti paljon enemmän, mutta silti siellä on rauhallista. Muutama lehmä oli eksynyt laiduntamaan talojen väliin ja koiralaumat juoksivat vapaina.

Hotellisuositus Ohridjärvi
Ohridjärvi matkakohteena

Hotelli sijaitsee kukkulan laella, joten rantaan päästäkseen on laskeuduttava jyrkkää tietä pitkin. Matka ei kuitenkaan ole pitkä, vain puolisen kilometriä. Me todella pidimme hotellista, sen sijainnista ja maisemista. Aamiainen oli raikas ja monipuolinen verrattuna aiempiin majapaikkoihimme Balkanilla.

Villa Trpe on TUI:n hotellilistoilla, joten ainakin Hollannista sinne pystyy tekemään pakettimatkan. Ohridissa on nimittäin oma lentokenttä.

Villa Trpe breakfast

Trpecjan kylän ranta on pieni, kapea ja kivikkoinen. Kävimme siellä vuokraamassa sup-laudat, joilla oli hieno meloa tyynellä järven pinnalla. Vesi on todella kirkasta! Uimassakin tietysti kävimme ja vesi oli heinäkuussa erittäin lämmintä.

Ohridjärvi tekemistä

Rannasta löytyy useampia ravintoloita, joista valita. Paikallisena erikoisuutena löytyy Ohridjärven taimenta. Se maksoi 1600 MKD eli 26 euroa, mutta sillä hinnalla sai sitten kokonaisen kalan lisukkeineen. Söimme eri rantaravintoloissa molempina iltoina. Ne ovat pieniä ja kulutus ilmeisen kovaa, joten kaikkia listalta löytyviä annoksia ei ollut saatavilla.

Ohridjärvi vinkkejä
Ohridjärvi matkablogi

Saint Naum päiväretkikohteena Ohridjärvellä

Saint Naum on suosittu päiväretkikohde Ohridjärvellä lähellä Albanian rajaa. Meidän hotelliltamme sinne ajoi vartissa, joten ajattelimme käydä siellä tutustumassa ja lounaalla. Ensimmäisenä siellä yllätti suuri pysäköintialue, mutta onneksi sen kokoon nähden autoja ei ollut paljoa.

Saint Naumin vetonaulana toimii Pyhän Naumin luostari. Sen komealta paikalta on myös hyvä ihailla Ohridjärveä. Pyhä Naum perusti luostarin jo 900-luvun alkupuolella ja kuoli vuonna 910. Mies on haudattuna luostariin, ja legendan mukaan vierailijat voivat kuulla yhä hänen sydämensä lyönnit, jos he laskevat korvansa hänen haudalleen. Jos tämä pitää paikkansa, herra on tehnyt elävänä haudattuna olemisen maailmanennätyksen.

saint naum päiväretki
Pyhän Naumin luostari
Ohrid päiväretki

Menimme Saint Naumissa syömään Restaurant Ostrovoon. Meidät ohjattiin pöytään ja sitten alkoi odottelu. Lounasaikaan ei ollut mitään erityistä ruuhkaa. Vaikutti siltä, että tarjoilivat vain seisoskelivat ja juttelivat keskenään. Ihmettelimme pitkään, että eikö täällä todellakaan saa palvelua. Melkein jo ehdimme lähteä pois, kunnes meitä vihdoin palveltiin. Ruoka oli lopulta ihan hyvää.

Saint Naum vaikutti siltä, että luostaria enemmän sinne turisteja vetää sen ranta ja auringonottomahdollisuudet. Jos olisin tehnyt tunnin tai parin venematkan Ohridin kaupungista Saint Naumiin, voisi paikkaan jopa olla pettynyt. Luostarin ja järvimaisemien lisäksi siellä ei paljon ollut aitoa ja kaunista historiaa jäljellä.

st naum
Luostarilta voi ihailla Ohridjärven maisemia ja kirkasta vettä.
Ohridjärvi tietoa
Ohridjärvi Pohjois-Makedonia

Ohridjärveltä matka jatkui Albaniaan

Me jatkoimme autolla Albaniaan. Hotellilta rajalle ajoi vartin. Aamulla ruuhkaa ei ollut, joten pääsimme läpi 10 minuutissa. Heti Albanian puolella saimme ihmetellä liikennejärjestelyjä, kun tietyömaan takia meidän piti ajaa jonnekin ihmeelliselle reitille.

Jotenkin tuntui, että maisemat ja miljöö muuttuivat Albanian puolella paljon karummiksi. Ainakin tuolla Ohridjärven eteläosassa Pogradecin kaupungin alueella, joten tällaisen lyhyen vertailun takia suosittelen viihtymään Pohjois-Makedonian puolella.

Ohridjärvi veneretki

Ohridjärvi matkakohteena

• Ohridjärvi on yksi maailman vanhimmista järvistä. Sen oletetaan syntyneen noin viisi miljoonaa vuotta sitten. Syvimmillään se on 288 metriä keskisyvyyden ollessa 155 metriä. Järvi on 30 kilometriä pitkä ja 15 kilometriä leveä.
  • Ohridjärvi matkakohteena sopii rantalomailijoille, historiasta kiinnostuneille sekä patikoinnista pitäville aktiivilomailijoille.
  • Rantalomailijan kannattaa vierailla Ohridjärvellä kesäkuukausina, sillä silloin lämpötilat huitelevat 30 asteessa. Rauhallisempaa vierailuaikaa etsivän kannattaa suunnata sinne keväällä tai syksyllä. Ohridjärvellä kannattaa olla vähintään pari päivää, viikkokin menisi hyvin.
  • Yleisimmät luottokortit käyvät monissa paikoissa ja rahaa voi nostaa automaateista isoimmissa kaupungeissa. Kaikki paikat eivät hyväksy korttimaksua, joten käteistä on hyvä olla mukana.
  • Mitä tehdä Ohridjärvellä? Tee veneretki järvellä ja sen rannoilla oleviin kohteisiin, kuten Bay of Bones -ulkoilmamuseoon.
autonvuokraus Ohrid
Tässä meidän vuokra-auto!

No ei nyt sentään. Yugo on jugoslavialainen automerkki, jota valmistettiin 1980-luvulta 1990-luvun alkupuolelle. Yugo oli kuin vanha Fiat, mutta halvempi.

Se on myös arvosteltu yhdeksi maailman huonoimmista autoista ikinä. Auto kuulemma kiihtyi parhaiten, kun sen työnsi jyrkänteen reunalta alas.

Takalasin huurteenpoiston vitsailtiin olevan ominaisuus, joka oli lisätty pitämään kädet lämpiminä autoa työntäessä. You go but most probably you don’t go.

Tiesitkö entuudestaan, millainen Ohridjärvi matkakohteena on? Oletko käynyt siellä?