MaapalloilijaMatkablogi - palloilua ympäri maailman
Albanian alpit

Albanian alpit – Kokemuksia Kirotuilta vuorilta!

Viimeinen uusi kohde Balkanin road tripillämme oli Albanian alpit. Se valikoitui mukaan vasta aivan viime hetkillä reissussa ollessamme, koska emme olleet lyöneet lukkoon koko reittisuunnitelmaa. Albanian alppeja on kuitenkin hehkutettu yhtenä Balkanin parhaista kohteista, joten päätimme tehdä lisälenkin siellä käydäksemme.

Minusta tuli Albania-fani jo vuonna 2018, kun matkailimme maan eteläosassa välillä Ksamil-Tirana. Tuolloin näimme myös mm. Beratin ikkunat ja Gjirokastran maisemat. SIlloin ei tullut mieleen, että Albaniasta löytyisi myös alppimaisemia. Niitä nähdäksemme suuntasimme Pohjois-Albaniaan.

Albanian alpit
Albanian lippu liehuu Thethin laaksossa.

Albanian Alpit (albaniaksi Alpet Shqiptare) sijaitsee Albanian, Montenegron ja Kosovon rajaseudulla. Se on Dinaaristen Alppien eteläistä osaa. Dinaariset Alpit on vuoristo, joka ulottuu Slovenian, Kroatian, Bosnia-Hertsegovinan, Kosovon, Serbian, Montenegron, Albanian ja Pohjois-Makedonian alueelle.

Albanian alppeja kutsutaan myös vaikealla nimellä, joka ei mieleen jää: Prokletijen vuoristo. Sen sijaan helpompi ja jopa tunnetumpi nimitys on Kirotut vuoret (Accursed mountains, albaniaksi Bjeshkët e Nemuna).

Kirotut vuoret -nimityksen alkuperä ei ole varma. Siitä löytyy monia tarinoita. Yhden paikallisen legendan mukaan paholainen pakeni helvetistä ja loi rosoiset jääkarstit yhdessä. Toinen juttu kertoo, että eräs nainen kirosi vuoria, kun hän ja hänen lapsensa vaelsivat niiden läpi polttavan kuumana päivänä, eivätkä he löytäneet vettä. Kolmas taru väittää, että slaavilaiset sotilaat nimesivät vuoriston, kun he vaivalloisesti marssivat siellä.

Nykypäivän matkailijat eivät kuitenkaan todennäköisesti kiroa vuoristoa, vaan nauttivat sen puhtaasta ilmasta ja upeista maisemista.

Kirotut vuoret Albania
Kirottu vuoristo eli Albanian alpit

Miten päästä Albanian alpeille?

Päästäkseen Albanian alpeille pitää suunnata joko Thethiin tai Valbonaan. Vaikka kartalla nämä kylät ovat lähellä toisiaan, niin välillä kulkee vain vaellusreitti. Ajomatka kumpaiseenkin on tehtävä erikseen kiertämällä, ja molemmista pitää palata samaa reittiä takaisin kuin mitä sinne on ajanutkin.

Ajomatka Tiranasta Valbonaan on huomattavasti pidempi ja hitaampi, sillä tie mutkittelee pitkin vuoristo. Googlen mukaan matkaa olisi 250 kilometriä ja 5 tuntia, mutta autoilun Albaniassa tuntien, matkaan saa varata vähintään 6-7 tuntia.

Tiranasta Thethiin matka näyttää järkevämmältä. 180 kilometrin matka kartalla näyttää kestävän vain 3,5 tuntia ja tie näyttää paljon suoremmalta. Ja koska Thethistä matkaa oli helppo jatkaa Montenegroon, valitsimme tietysti kohteeksemme sen.

Lue lisää autoilusta ja auton vuokraamisesta Albaniassa.

Alkumatka Tiranasta mateli ruuhkassa ja sen jälkeen jossain ihmeellisestä tietyömaan kiertoreitillä. Kun vihdoin pääsimme kääntymään Koplikista Thethiin vievälle tielle SH21, saimme todeta sen erittäin kapeaksi. Tuntui kuin tiessä olisi ollut vain yksi kaista.

Vastaantulijaa piti väistää aivan tien reunaan, jossa ei ollut pientaretta, vaan pudotus, johon ei kannattanut autoa päästää lipsahtamaan. Ja silti kohdatessa joka kerta tuntui, että nyt lähtee sivupeili. Keskituntinopeus oli siinä 40km/h, vaikka tie sinänsä oli hyvässä kunnossa.

Majapaikkamme lähistöllä ei ollut muita palveluita tarjolla

Koska matka oli pitkä, päätimme majoittua jo ennen ajamista Thethin laaksoon. Yövyimme kohtalaisen mukavasti Kulla e Bajraktarit -hotellissa, josta löytyi ravintola ja uima-allasosasto.

Seuraavana aamuna jatkoimme matkaa Thethin laaksoon neulansilminä mutkittelevaa vuoristo-osuutta pitkin. Nyt tie oli hyvässä kunnossa ja turvakaiteet olivat paikallaan, joten ajaminen ei sinänsä ollut lainkaan paha juttu lukuunottamatta kapealla tiellä kohtaamisia.

Kirotut vuoret

Kuitenkin vain joitain vuosia sitten tie on vielä ollut huonokuntoinen hiekkatie ilman kunnon turvavarusteita. Tuolloin en olisi halunnut olla siellä ajamassa, kun nytkin pätkän keskinopeudeksi tuli vain 30km/h.

Hyvin on tilaa, kuten kuvasta näkyy.

Thethin laakso Albanian alpeilla

Thethin laaksossa sijaitseva Thethin kansallispuisto on yksi Albanian tunnetuimmista ja suosituimmista. Thethin kylä on pieni. Se sijaitsee laaksossa mutkittelevan joen varrella upeiden vuoristomaisemien ympäröimänä.

Yksi suosituimmista pidemmistä vaelluksista kulkee Thethista Valbonan laakson kansallispuistoon. Meillä oli kuitenkin aikaa vain päivävaellukseen Thethin laaksossa.

Lue seuraavaksi: Albanian parhaat nähtävyydet.

Thethin laakso

Blue eye

Ajoimme auton Nderlysaj’n parkkipaikalle, josta lähti vaellusreitti Siniselle lähteelle (Blue eye kappre). Emme siis parkkeeranneet itse Thethin kylään, vaan huomattavasti lähemmäksi. Parkkipaikan lähellä on pari ravintolaa. Siitä matkaa lähteelle on reilut pari kilometriä kohtalaisen helppoa vaellusreittiä pitkin. Yhteen suuntaan matka kesti 45 minuuttia.

Olimme suhteellisen varhain liikenteessä ja koko ajan reitillä oli yhä enemmän ja enemmän porukkaa. Lähteelle päästyämme siellä oli jo ruuhkaista. Päätin kuitenkin käväistä uimassa jäätävän kylmässä vedessä, vaikka heinäkuinen aamupäivä ei mikään kuuma vuoristossa ollutkaan.

Sitten alkoi hieman sadella ja ukkonen jyrähdellä, joten suuntasimme takaisin autolle. Pahemmin ei kuitenkaan sadellut, joten emme voi edes sanoa kastuneemme.

Blue eyen parkkipaikalta oli minubussikuljetus viidellä eurolla takaisin Thethin kylään. Monet siis vaelsivat sieltä saakka Blue eyelle ja ottivat kuljetuksen takaisin. Thethistä matkaa Blue eyelle on 17 kilometriä, joten yhteen suuntaan aikaa saa varata 3-5 tuntia.

Blue Eye Albania
Blue eye

Thethin vesiputous

Ajoimme Thethin kylään sateen jo loppuessa, joten pääsimme siellä heti jalkautumaan uudelleen. Ihailimme maisemia ja varmasti laakson kuvatuinta kohdetta, pientä kirkkoa (Kisha e Thethit).

Joku paikallinen harvahampainen ukkeli viskoi roskia kirkon nurmikolta pois, huusi meille jotain paikallisella kielellä ja heristeli kävelykeppiään. Ilmeisesti hän oli tyytymätön turisteihin.

Menimme ravintolaan lounaalle ja kysyin siellä tarjoilijalta, kuka kyseinen herra oli. Hän vastasi vain lyhyesti päätään pudistaen: “Crazy, old man”.

Thethin laakso
Theth Albania

Teimme lounaan jälkeen toisen edestakaisen vaelluksen, tällä kertaa kohteena oli Thethin vesiputous. Se sijaitsee lähes Thethin ja Blue Eyen välisellä vaellusreitillä, mutta vaatii kuitenkin pienen lisäkierroksen. Sinne päästäkseen loppumatkasta pitää hieman kiipeillä kallioilla, joten huonosti liikkuville kohde ei sovi. Muutoin Thethistä lähtevä vaellusreitti oli helppokulkuista.

Albanian alpit
Thethin laaksossa kulkeva vaellusreitti on helppokulkuinen.

Vesiputous oli kyllä kyllä vaivan arvoinen. Kelikin pysyi edelleen hyvänä, joten maisemista kelpasi nauttia!

vesiputous Albania
Albanian nähtävyydet
Albanian alpit kokemuksia

Vinkkejä Albanian alpeille

• Välttääksesi turistisesonkia on parempi vierailla Albanian alpeilla keväällä tai syksyllä. Toisaalta vaikka se on turistinen kohde, kesälläkin tilaa riittää.
  • Vaikka kyseessä on vuoristo, lämpötilat saattavat kesällä nousta korkeiksi. Me kuitenkin saimme nauttia leppoisista kesälämpötiloista heinäkuussa. Huomaa, että yöt voivat olla viileitä kesälläkin.
  • Lähde vaellukselle aikaisin välttääksesi ruuhkia, erityisesti Blue eyella.
  • Thethistä voi vaeltaa Blue eyelle sekä tietä että vaellusreittiä pitkin, joista jälkimmäinen on pidempi reitti. Thethistä voi myös ottaa kuljetuksen Nderlysaj, josta matkaa Blue eyelle on vain 2,5km.
  • Varaa mukaan paikallista käteistä, sillä pankkiautomaatteja ei ole, eikä kortti käy kaikkialla. Myös euroja hyväksytään monessa paikassa.
Albania ruoka
Albanialainen päivällinen
Tässä pari esimerkkiä albanialaisista ruoista. Ylempänä lammasta, alempana paikallinen lajitelma montaa sorttia.