MaapalloilijaMatkablogi - palloilua ympäri maailman

Päiväretki Fathalan luonnonpuistoon

Kukapa Afrikkaan matkustava ei haluaisi nähdä leijonaa, norsua, kirahvia, sarvikuonoa ja antilooppilaumaa niiden luonnollisessa elinympäristössä. Gambiassa ei valitettavasti kuitenkaan ole luonnonpuistoja, jossa voisi käydä safariajelulla. Senegalin puolella sijaitseva Fathalan luonnonpuisto (Fathala Wildlife Reserve) tarjoaa sen sijaan mahdollisuuden tehdä pieni safariajelu, ja nähdä muutamia Afrikan eläimiä. Se onkin suosittu päiväretkikohde Gambiasta. Millainen oli päiväretki Fathalan luonnonpuistoon?

Fathalan luonnonpuistoon matkustaminen

Vierailu Fathalan luonnonpuistossa onnistuu Gambiasta helposti. Lähes jokainen matkanjärjestäjä myy sinne päiväretkiä. Helpointa onkin lähteä tällaiselle reissulle. Reissun hinta on noin 80 euroa sisältäen lounaan.

Me varasimme päiväretken Fathalan luonnonpuistoon Timo Toursin kautta. Aikaisin aamulla firman minibussi kuskeineen ja oppaineen nouti meidät hotellilta. Me olimme saaneet aikaisen lähdön takia aamiaispussukat matkaan.

Muita turisteja ei meidän seurueeseemme enää liittynyt, joten olimme saimme ihan yksityisen reissun. Minibussi kyyditsi meidät Banjulin satamaan. Oppaamme Salifu osti lauttaliput jostain niin pienestä luukusta, että sitä ei olisi turisti löytänyt omin neuvoin.

Satamassa oli aikaisesta aamusta huolimatta jo täysi härdelli päällä. Lauttasatama ja -matka ovatkin jo itsessään mielenkiintoisia kokemuksia. Lauttaa voi joutua odottelemaan kauankin, sillä aikataulut eivät vaikuttaneet kovin säännöllisiltä. Lauttoja liikennöi kaksi. Joen ylitys kestää noin tunnin verran.

Minibussimme jäi Banjuliin. Toisella puolella Barrassa meitä odotti jeeppi, joka ensin kuljetti meidät lavallaan noin puolen tunnin matkan Gambian ja Senegalin rajalle. Ensin oppaamme otti passimme ja leimautti meidät ulos Gambiasta. Sen jälkeen menimme vaimoni kanssa Senegalin passintarkastusjonoon, jossa syynättiin myös keltakuumetodistus.

Rajalta ajoimme vielä lyhyen matkan, kunnes saavuimme Fathalan luonnonpuiston porteille. Siellä näimme jo ensimmäiset eläimet, ison kilpikonnan ja vapaana käyskentelevän strutsin.

päivärekti Fathalan luonnonpuistoon

Safari Fathalan luonnopuistossa

Ennen safariajelua oli aikaa käydä asianmukaisissa saniteettitiloissa. Samaan aikaan jeeppimme valmisteltiin ajeluun eli takaosaa suojaava kattopressu käärittiin pois. Meidän ja oppaamme lisäksi lavalle hyppäsi vielä Fathalan safariopas Lamin ja safariopasharjoittelija.

Nopeasti kävi ilmi, että Lamin oli huumoriveikko ja kova puhumaan. Tarinaa ja vitsiä tuli koko matkan ajan. Mies oli oppinut suomenkielisiä fraaseja kuten “Ihana päivä, mutta liian kuuma… Katso kaunis lintu!”

Luonnonpuisto on noin 6000 tuhannen hehtaarin kokoinen, mutta ilmeisesti eläimillä on käytössään pienempi alue, jossa ne kuitenkin saavat liikkua vapaasti. Safariajelu kesti parisen tuntia.

Suurimman osan ajasta ajoimme pieniä hiekkateitä. Korkea kasvusto peitti näkymiä molemmin puolin. Siksi eläinten bongaaminen oli vaikeaa, jopa kiraffien.

Fathalan luonnonpuisto Senegal

Fathalan luonnonpuiston eläimet

Länsi-Afrikasta puuttuu valitettavasti luonnonvaraisina elävät isot eläimet kuten leijonat, kirahvit ja antiloopit. Fathalan luonnonpuiston eläimet on pääosin tuotu muualta Afrikasta.

Esimerkiksi kirahvikannat ovat laskeneet voimakkaasti viimeisten vuosikymmenten aikana koko maailmassa. Lajilla on riski kuolla sukupuuttoon, vaikka niiden suojelua on tehostettu. Siksi olimmekin onnellisia, kun näimme kirahviperheen ruokailemassa yhdessä.

Fathalassa näimme myös sarvikuonouroksen, joka eleli siellä yksin hankkiuduttuaan puolisostaan eroon lopullisesti. Onko syynä sitten ollut stressi vai mikä, että näin ikävään tekoon oli uros päätynyt. Yksinäinen sarvikuono oli hyvin näkysällä juottopaikalla. Sen lisäksi näimme seeproja ja pahkasikoja.

Harvinaiset jättiläishirviantiloopit sen sijaan pysyivät meiltä näkymättömissä kasvillisuuden suojissa, vaikka ne ovat antiloopeista kookkaimpien joukossa. Myös vesiantiloopit jäivät meiltä löytämättä.

Fathala eläimet
Fathala sarvikuono
Fathala päiväretki

Fathalan safarikokemukset

Safarin jälkeen söimme vielä lounaan Fathalassa ennen paluumatkaa. En ollut koskaan ennen ollut safarilla, joten tällainen ajelu oli minulle hyvä esittely siitä, millaisia oikeat safarit isoissa luonnonpuistoissa olisivatkaan. Ei Etelä-Afrikassa safarilla käyneellä vaimollanikaan ollut Fathalasta suuremmin valittamista. Paljon safareilla käyneelle tämä voi olla kuitenkin aika laimea kokemus.

Tietenkin safarille osallistutaan, jotta eläimiä nähtäisiin. Fathalassa onkin hyvät mahdollisuudet nähdä kaikki siellä olevat eläimet. Meillä kävi siis kohtalaisen hyvä tuuri, vaikka kaikkia eläimiä emme onnistuneet bongaamaan. Laji- ja lukumääräisesti Fathalan eläimistö on kuitenkin aika vaatimaton.

Kenties tärkein vinkki Fathalaan menijöille on varmistaa, että teette ajelun jeepissä, jossa ei teidän lisäksenne ole montaa muuta henkilöä. Alueella nimittäin näimme turisteja, jotka kiersivät aluetta ison rekkamaisen auton lavalla olevilla penkeillä istuen. Tuollaisessa kyydissä oli iso turistiryhmä, ja luultavasti piti istua koko ajan omassa penkissään. Meillä sen sijaan oli käytännössä yksityinen opastus, ja mahdollisuus liikkua, kääntyillä ja nousta seisomaan jeepin kyydissä miten halusimme.

Päiväretki Fathalan luonnonopuistoon on varmasti monille Afrikan ensikertalaisille hieno kokemus.

Fathalan leijonat

Fathalassa on myös leijonia, mutta ne ovat kesyjä ja elävät omalla alueellaan. Turisteilla on mahdollisuus mennä kävelylle niiden kanssa lisähinta maksamalla. Me päätimme, ettemme osallistu tällaiseen. Vaikka toiminnan tarkoitus on kerätä rahaa luonnonpuiston eläinten olosuhteiden parantamiseksi, emme nähneet toimintaa täysin eettiseksi tai edes turvalliseksi.

Jatka Gambian matkakokemuksiin tutustumista.