MaapalloilijaMatkablogi - palloilua ympäri maailman

Panorama route Johannesburgista Krugeriin

Neljätoista matkalaista, opas ja kuljettaja nousivat pikkubussiin pimeässä ja viileässä aamussa Johannesburgissa. Matkatavarat oli pakattu bussin perässä vedettävään kärryyn. Aamukahvit oli juotu nopeasti ja aamiaiset saatu evääksi matkalle paperipussissa, sillä startti pitkään päivämatkaan tapahtui jo kuudelta aamulla. Pian olimme jo moottoritiellä, jolla aamuisessa sumussa ei juuri näkyvyyttä ollut. Ajaisimme Johannesburgista lähelle Krugerin kansallispuistoa. Perillä olisimme iltapäivällä viiden maissa. Matkan varrelle osuisi Panorama route.

Lue myös: Ensimmäistä kertaa Etelä-Afrikassa

G adventures Afrikka
Menopeli ei ollut uudenkarhea, eikä mukavuuksilla varustettu, mutta matka sujui hyvin.

Panorama route

Tämä ryhmä, jonka mukana suuntasin Krugeriin safarille, oli kokoontunut edellisenä iltana Johannesburgin majapaikassa. Kyseessä oli G Adventuresin järjestämä matka “Explore Kruger National Park”.

Osa matkalaisista saapui G Adventuresin matkassa Kapkaupungista, muut kuka mistäkin. Osa oli jo reissannut muutoin Etelä-Afrikassa, osa saapui kotimaastaan. Ryhmän ikä vaihteli 20-70 vuoden välillä. Eniten matkassa oli pariskuntia, mutta myös kolme isä/äiti ja aikuinen tytär -kaksikkoa.

Suurin osa oli Yhdysvalloista, isä ja tytär Englannista ja äiti ja tytär Saksasta. Mukana yksin matkustava walesilainen nuori nainen. Eräs yhdysvaltalaisista naisista oli osallistunut Leijonan luolaan (Shark Tank) ja saanut siellä diilin.

Edellisenä iltana olimme illastaneet yhdessä. Opas eli CEO (Chief Experience Officer) oli kertonut meille, mitä tuleman piti ja antanut käytännön neuvoja mm. palvelurahoista. Perustin ryhmälle WhatsApp-kanavan kuvien ja kommunikaation jakamiseen.

panorama route
Kello 6:30 Afrikan aamun pahin sumu on hälventynyt.

Ensimmäiset eläimet

Muutaman tunnin ajettuamme oli pysähdyimme ensimmäisen kerran huoltoasemalle keskelle laajoja peltoja. Sumu oli väistynyt ja aurinko paistoi. Huoltoaseman takana näimme ensimmäisen kerran Afrikan eläimiä: antilooppeja, strutseja ja jopa sarvikuonoja laiduntamassa aidatulla alueellaan, missä niitä myös ruokittiin.

Matka jatkui ja seuraava pysähdys oli parin tunnin kuluttua jossain pienemmässä kaupungissa, missä jokainen söi lounasta, missä halusi. Otin pizzan mukaan, sillä sen valmistamisessa kesti yllättävän kauan.

Ensimmäiset näkymät ensimmäiseltä huoltoasemapysähdykseltä.
Ja niitä ensimmäisiä eläimiä!

Blyde River Canyon

Aikamme ajeltuamme maisemat alkoivat muuttua kiinnostavammaksi. Oli ensimmäisen nähtävyyden vuoro. Blyde River Canyon on maailman kolmanneksi suurin kanjoni. Se on 25 kilometriä pitkä kanjoni, jonka mahtavat maisemat tekivät vaikutuksen. Nyt myös ensimmäistä kertaa Etelä-Afrikassa aurinko paistoi ja oli lämmin, kun tähän asti oli koko ajan saanut palella.

Bourke’s Luck Potholes

Tämän nähtävyydet kohdalla Blyde River virtaa kalliohalkeamassa, johon vesi on muodostanut sylinterin muotoisia reikiä kuin hiidenkirnuja. Vesi virtasi alhaalla uomassa rauhallisesti, koska Etelä-Afrikassa oli kuiva kausi meneillään.

panorama route

God’s Window

VIimeisenä nähtävyytenä reitillämme oli God’s Window. Siellä korkealta kalliolta pääsimme katsomaan alhaalla avautuvaa vehreää tasankoa, jonka kaukaisuudessa siinsi jo Krugerin kansallispuisto.

Hazyview

Pitkän ajomatkan jälkeen olimme vihdoin saapuneet kahden seuraavan yön majapaikkaamme Umbhaba Eco Lodgeen, joka sijaitsee Hazyviewssa noin 20 minuutin ajomatkan päässä Krugerin kansallispuistosta. Paikka oli paljon laadukkaampi ja huoneet mukavammat kuin Johannesburgissa, joten kaikki olivat varmasti tyytyväisiä sinne päästessään.

Illalla söimme yhdessä buffet-päivällisen lodgessa. Pitkän päivän väsyttäminä väki meni ajoissa huoneisiinsa, koska seuraava aamuna olisi todella aikainen herätys tiedossa. Lähtisimme nimittäin safarille Krugeriin jo viideltä aamulla ehtiäksemme sinne ensimmäisten joukossa auringon noustessa.