MaapalloilijaMatkablogi - palloilua ympäri maailman
Chichén Itzá

Chichén Itzá on yksi maailman seitsemästä uudesta ihmeestä!

Viimeisen päivämme kesälomareissussamme vietimme Jukatanin niemimaan tärkeimpiä nähtävyyksiä katsellen. Kohteinamme oli Chichén Itzá, maailmankuulu mayojen rauniokaupunki sekä Cenote Oxman. Molemmat kohteet ovat todella suosittuja matkailijoiden keskuudessa. Käymisen arvoisia paikkoja ne ehdottomasti olivatkin.

Kukulkanin pyramidi on Chichén Itzán tärkein nähtävyys.

Matkapäivämme starttasi Isla Holboxilta. Olimme varanneet koko päiväksi yksityisen kuljetuksen viemään meidät sieltä nähtävyyksiä katsomaan ja lopuksi Cancuniin lentokenttähotelliin. Hinta tälle palvelulle oli kyllä todella kova, kun emme lähteneet miltään paikalliselta taksikuskilta tinkimään päivän hintaa, vaan hoidimme asian hotellin kautta. Siellä kun sai englanniksi palvelua.

Aamuhämärässä taksina toimiva golfkärry noukki meidät hotellilta ja ajoi Holboxin satamaan. Sieltä menimme lautalla Chiquilaan, jossa kuskimme piti odottaa. Alueella oli tasan yksi potentiaalinen auto odottamassa. Menimme kysymään asiasta, mutta mies ei puhunut englantia.

Jäimme sitten siihen satamaan hetkeksi katselemaan, että mitäs nyt. Ei näy muita vaihtoehtoja. No kohta tämä sama kaveri kävelee kyltin kanssa, jossa on nimemme. Selviää, että hän on meidän kuskimme. Ei olisi pitänyt olla vaikea case yhdistää asioita, kun me olimme ainoat kyseisellä lautalla tulevat, jotka kyytiä jäivät etsimään.

Chiquilasta Chichén Itzálle on matkaa 200 kilometriä, joten matkaan aikaan kului lähemmäs kolme tuntia. Perille päästyämme kello 10 maissa totesimme parkkipaikan olevan jo lähes täynnä autoja busseja. Väkeä siis raunioille riitti elokuussakin.

Ostimme liput hintaan 571 pesoa kappaleelta eli noin 30 euroa. Otimme myös virallisen oppaan 1,5 tunniksi hintaan 1000 pesoa eli 51 euroa.

Ostettuamme liput jonotimme sisään jonkin aikaa. Alueella kävelimme ohi kymmenien matkamuistokauppiaiden, kunnes lyhyen matkan jälkeen olimmekin jo kohteessa.

Chichén Itzá
24 metriä korkeassa Kukulkanin temppelissä on jokaisella sivulla 91 askelmaa. Kun askelmien yhteismäärään lisätään ylätasanne mukaan, yhteensä askelmia on 365 eli yhtä paljon kuin vuodessa on päiviä. Pyramidi on rakennettu pienemmän pyramidin päälle.
mayojen temppeli

Chichén Itzá matkakohteena

Chichén Itzá on yksi vierailluimmista argeologisista kohteista Meksikossa. Siellä vieraili ennen koronaa jopa 2,5 miljoonaa ihmistä vuodessa. Vierailija voi siis odottaa tutustuvansa kohteeseen tuhansien muiden samana päivänä vierailevien kanssa.

Miksi se sitten on niin suosittu kohde? Paikka kuuluu tietenkin Unescon maailmanperintökohdeluetteloon. Lisäksi Chichén Itzá on äänestetty seitsemän maailman uuden ihmeen joukkoon

Muita modernin maailman ihmeitä ovat Colosseum Roomassa, Kiinan muuri, Kristus-patsas Rio de Janeirossa Brasiliassa, Macchu Picchu Perussa, Petra Jordaniassa ja Taj Mahal Intiassa.

Chichén Itzán suosiota selittää myös se, että sinne on helppo tehdä päiväretki Jukatanin niemimaan turistikohteista Cancunista, Playa del Carmenista, Cozumelista ja Tulumista.

kukulkanin pyramidi
Kukulkanin pyramidi on restauroitu muilta suunnilta paitsi takaa. Vuoden 2006 jälkeen pyramideille ei ole saanut kiipeillä.

Raunioiden alue on hyvin kunnostettu. Sinne saapuessa alueesta saa hyvän käsityksen muutamalla silmäyksellä, sillä maasto on isoin osin paljasta. Keskellä aluetta seisoo jylhästi El Castillo eli Kukulcánin pyramidi, joka esiintynee jokaisessa Chichén Itzán mainoksessa.

Alue on pienempi ja helpommin kuljettavissa kuin viidakon keskellä sijaitseva Tikal Guatemalassa. Turisteja ja kaupustelijoita on paljon toisin kuin Tikalissa. Kokemus on hyvin erilainen. Chichén Itzássa ei esimerkiksi saa kiipeillä raunioilla.

Kukulcánin pyramidin lisäksi vaikutuksen teki erityisesti suuri pallopelikenttä sekä Templo de los Guerreros eli Taistelijoiden temppeli. Oppaalta kuulimme mielenkiintoisia asioita mayojen tavoista, rakennuksista sekä alueen erilaisista koristeellisista veistoksista.

taistelijoiden temppeli
Taistelijoiden temppelin (the Temple of the Warriors) päällä on veistos istuvassa, kyynärpäihinsä nojaavassa asennossa olevasta miehestä.
tuhat pylvästä
Näitä kutsutaan “tuhanneksi pylvääksi”, vaikka oikeasti pylväitä on pari sataa.

Chichén Itzán historia

Mayat kehittivät yhden ihmiskunnan historian mystisimmistä kulttuureista Jukatanin niemimaan, Belizen, Guatemalan ja Hondurasin alueella. Mayakulttuurin klassinen kausi sijoittuu vuosille 300-900, jolloin he rakensivat useita kaupunkeja suurine rakennuksineen. Tuon ajan tunnetuin kaupunki oli Tikal.

Mayojen sivilisaatio oli mahtava. Sen kaikkia saloja ei ole pystytty ratkaisemaan tähän päivään mennessä, joten monet asiat ovat arvailuiden tai päättelyn varassa. Kulttuuri oli edistyksellinen niin tähtitieteen, matematiikan, arkkitehtuurin kuin taiteenkin saralla. Toisaalta kulttuurissa myös uhrattiin eläviä ihmisiä.

Mayojen kerrotaan rakentaneen Chichén Itzán ensimmäiset rakennukset 400-luvulla. Alue oli parhaassa kukoistuksessaan noin 600-luvulla, kunnes se hylättiin 800-luvulla. 900-luvun loppupuolella alue otettiin taas käyttöön. Sen jälkeen tolteekkikuningas Quetzalcoatl valtasi sen ja teki siitä pääkaupunkinsa.

Uusimmat rakennukset eivät siis ole mayojen vaan tolteekkien rakentamia. Kukulcánin pyramidi, Taistelijoiden temppeli, Jaguaarien temppeli ja Tuhansien pylväiden sarja ovat tolteekkien tekosia. He rakensivat myös Mesoamerikan suurimman pallopelikentän.

1200-lukua kohti mentäessä kaupungin merkitys väheni ja lopulta se hylättiin kokonaan.

Venuksen temppeli Chichen Itza
venuksen temppeli
Pienissä temppeleissä mielenkiintoisia yksityiskohtia kuten tämä jaguaarin pää.
meksiko matkablogi
Tässä kaiverruksessa pappi roikottaa uhratun ihmisen päätä.

Miten vierailla Chichén Itzássa?

Helpoin tapa vierailla Chichén Itzássa on osallistua päiväretkelle jostain Jukatanin niemimaan turistikohteesta, kuten Cancunista tai Tulumista. Tällaisten retkien hinta alkaa noin 50 eurosta.

Toinen vaihtoehto on vuokrata oma auto. Cancunista ja Playa del Carmenista Chichén Itzáan on matkaa noin 200 kilometriä, Tulumista noin 150 kilometriä. Chichén Itzáa lähin kaupunki on Valladolid. Sieltä kohteeseen on matkaa 45 kilometriä.

Chichén Itzá on avoinna joka päivä klo 8:00-17:00. Välttääkseen pahimmat ruuhkat paikalla kannattaa olla heti avautumisen aikaan 8-9 maissa.

Chichén Itzássa kannattaa varautua kuumuuteen ja auringonpaisteeseen. Mukaan kannattaa pakata juotavaa, aurinkorasvaa, päähine ja aurinkolasit. Alueella ei kovin paljon tarvitse kävellä, maasto on tasaista, eikä raunioilla kiipeillä, joten sandaaleilla pärjää ihan hyvin.

mayojen pallopeli
Chichén Itzássa on mesoamerikkalaisen pallopelin pelaamiseen käytetty kenttä. Pituutta kentällä on 170 metriä ja leveyttä 70 metriä. Sen seinämät ovat kahdeksan metriä korkeat.
Chichén Itzá pallokenttä
Pallopelissä 3-5 kiloinen kuula piti saada noin viiden metrin korkeudessa olevasta renkaasta läpi. Palloa piti pelata lantiolla tai reisillä, ei käsillä tai potkimalla jaloilla. Peliä saatettiin pelata maalista poikki eli äkkikuolemasysteemillä. Mayojen kohdalla tuo otettiin kirjaimellisesti. Voittajajoukkueen kapteeni pääsi uhrattavaksi, mitä pidettiin suurena kunniana. Kerrankin on peli, jossa huonot pelaajat voivat tehdä pitkän peliuran.
chichen itza
Mayojen pallopelin tarkat säännöt ja syyt sen pelaamiseen ovat edelleen monilta osin hämärän peitossa. Kyseessä saattoi olla ennemmin rituaali kuin että peliä olisi pelattu huvin vuoksi tai urheilun kannalta.

Chichén Itzá kokemuksena

Jukatanin niemimaalla lomailevalle Chichén Itzá on ehdoton vierailukohde. Ja sen kyllä huomaa turistimääristä, hinnoista ja kaupustelijoiden määrästä. Kannattaa ottaa opas kertomaan mayoista ja rakennuksista.

Jos mayojen rauniokaupungit kiinnostavat, niin Tikal Guatemalassa on on yksi upeimmista mahdollisista kokemuksista. Viidakon ja luonnon keskellä on monia upeita temppeleitä ja pyramideja, joihin saa vielä kiipeillä ihmettelemään näköaloja. Turisteja siellä on todella vähän verrattuna Chichén Itzáan.

chichen itza opas

Cenote Oxman ja lounas Valladolidissa

Chichén Itzásta lähdettyämme meidän oli tarkoitus poiketa cenote Xkekenissa. Puolen tunnin ajomatkan jälkeen käännyimme risteyksestä sinne menevälle tielle, mutta meidät pysäytti tietyömies, joka kertoi cenoten olevan kiinni. Hän halusi lähteä näyttämään meille tietä läheiselle cenote Oxmanille mopollaan.

Ärsytti, koska kuskimme ja mekin olisimme varmasti osanneet perille. Ja vielä enemmän ärsytti, kun pelkkää espanjaa puhuva kuskimme hoki “propina”, josta tajusimme, että tälle sankarille meidän oletetaan antavan tippiä.

Pääsimme viidessä minuutissa perille ja ukkeli opasti aivan lipputiskille asti. Jäi siihen nurkalle seisomaan. Löin 50 pesoa (2,3 euroa) miehen kouraan ja mietin, että kiitos tyhjästä. Ilmeisesti cenote Xkeken oli kuitenkin oikeasti kiinni, vaikka epäilinkin klassista turistihuijausta. Cenote Xkekeniin voitte tutustua Suomen kovimpien cenote-asiantuntijoiden, Matkalla Missä Milloinkin -bloggaajien postauksessa

Cenote Oxman on yksi alueen tunnetuimmista cenoteista. Väkeä oli kohtalaisen paljon, mutta sekaan mahtui. Sisäänpääsy kustansi 150 pesoa eli vajaat 8 euroa.

cenote oxman
cenote valladolid

Kävimme suihkussa ja laskeuduimme maan alle portaita pitkin. Cenoten katto on suurimmilta osin romahtanut, joten päivänvaloa pääsee sisään reilusti. Puimme yllemme pakolliset pelastusliivit ja heilautin itseni viileään veteen liaanin avulla. Uiminen oli kivaa, vaikka mielessä oli CillaMarian postaus cenotien veden saastumisesta. Täytyi ainakin varoa nielemästä sitä. Cenoteissa vieraileminen on yksi kiva elämys Jukatanin niemimaalla, jota ei kannata missata.

cenote meksiko
cenote Oxman

Cenotelta menimme läheiseen Valladolidin kaupunkiin. Jotkut kehuvat kaupunkia, mutta minuun se ei pikaisella silmäyksellä tehnyt vaikutusta. Olen käynyt upeammissa siirtomaa-aikaisissa kaupungeissa kuten Trinidadissa Kuubassa ja Antiguassa Guatemalassa

Menimme Holboxin hotellimme työntekijän suosituksesta syömään keskusaukion laidalla sijaitsevaan El Meson del Marquesiin nauttimaan paikallista ruokaa. Iso ravintola on todella suosittu, eikä ihme. Ruoka oli todella hyvää ja edullista. Näitä eväitä haluaisin maistella toisenkin kerran elämässäni!

Syömisen jälkeen oli aika suunnata Cancunin lentokenttähotelliin, jossa vietimme yön odotellen aamulentoa Dallasin kautta Helsinkiin. Niin tuli kolmen viikon reissumme auttamatta päätökseen. Paljon koimme, paljon näimme. Olimme tyytyväisiä.

Kiitos El Salvador, Honduras, Guatemala, Belize ja Meksiko kolmesta viikosta!