MaapalloilijaMatkablogi - palloilua ympäri maailman
fuji-vuori

Fuji-vuori ja Kawaguchi-järvi

Japanin matkakertomukseni on edennyt siihen pisteeseen, että Kioto jää taakse. Seuraavana toiveenamme on nähdä Fuji-vuori ja Kawaguchi-järvi. Aiomme myös kokea perinteisen japanilaisen majoituksen, onsenin ja illallisen.

Viimeinen aamu Kiotossa alkoi totutusti hotellin aamiaisella, jossa saimme jokaisena aamuna valita joko liha- tai kalavaihtoehdon pöytään tarjoiltavaksi. Last chance sai minut valitsemaan tällä kertaa kalan, joka olikin hyvää, raakaa lohta. Kyljessä oli salaattia ja japanilaistyylistä munakasta. Lisäksi aamiaiselta löytyi jogurttia, leipää, croissantteja ja kahvia sekä mehua. Aamiaishuone oli aina todella rauhallinen, vaikka se pieni olikin. Yleensä ei muita ollut syömässä samaan aikaan.

Tykättiin todella paljon hotellistamme, THE GENERAL KYOTO Bukkouji Shinmachista. Kiotossakin olisimme voineet vielä hyvin aikaa viettää. Viisi yötä ja neljä päivää menivät nopeasti. Ehdimme kuitenkin nähdä tärkeimmät jutut, joita halusimmekin.

fuji-vuori ja kawaguchi-järvi
Kawaguchi-järvi aamuauringossa.

Kiotosta Kawaguchikoon

Poistuimme hotellista kamppeinemme. Meillä molemmilla oli matkalaukkuina käsimatkatavarakokoiset, vedettävät laukut. Ne olivat kätevät Japanin junissa ja metroissa kulkiessa, koska ne mahtuivat ylähyllylle. Isompien matkalaukkujen kanssa junissa matkustavat joutuivat taiteilemaan niiden kanssa sopivaa sijoituspaikkaa etsien.

Otimme kello 10:08 lähtevän luotijunan (Tokaido-Sanyo Shinkansen) Kiotosta Mishiman asemalle, jonne matka-aika oli 1h 49min. Sen ulkopuolella etsimme hetken Mishima Eki Minamiguchin bussipysäkkiä, joka oli juuri siinä paikassa, jossa seisoin sillä hetkellä, kun henkilökunnalta neuvoa kysyin. Pian bussi saapuikin paikalle.

Olin varannut matkan edellisenä iltana netistä Fujikyu citybus-yhtiöltä Mishimasta Kawaguchikoon. Matka-aika oli puolitoista tuntia ja hintaa per henkilö kertyi 2300 jeniä (noin 16 euroa).

Toinen vaihtoehto Kiotosta Kawaguchikoon matkustamisessa olisi ollut junailla Tokion kautta, mutta junaa olisi saanut vaihtaa useamman kerran. Matka-aika olisi myös ollut pidempi.

luotijuna Japani
Japanin luotijunat ovat myös nopealta näyttäviä.
Japani rautatieasema
Japanissa löytyy opasteista niin lattiasta kuin katostakin. Tässä esimerkiksi lattiaan on merkitty, miten jonotetaan junaan.

Mikä Kawaguchi ja miksi?

Kawaguchiko on järvi lähellä kuuluisaa Fuji-vuorta, jota halusimme päästä ihailemaan. Sää oli matkapäivänä pilvinen, joten vielä ei vilahdustakaan vuoresta oltu nähty junan ikkunasta, vaikka se mahdollista olisikin.

Fuji-vuori on 3776 metrin korkuinen tulivuori, joka on tunnettu Japanin symboli lumisine huippuineen. Kesäaikaan lumi kuitenkin sulaa pois. Tulivuori on edelleen aktiivinen, mutta edellinen purkaus tapahtui 1700-luvun alussa. Fuji-sijaitsee vain sadan kilometrin päässä Tokiosta, maailman suurimmasta metropolista, joten sen purkautumisella voisi olla vaikutus miljoonien ihmisten elämään.

Bussissa arvuuttelimme, missä suunnassa pilvien kätkössä vuori majailee. Pohdimme, mahtaako meillä käydä tuuri, ja näemme vuoren. Se ei siis ole mitenkään varmaa pilvisyyden vuoksi. Ja siellähän se Fuji-vuori sitten jo pilkisteli varovaisesti Kawaguchiko-järven suunnalle saavuttuamme kahden maissa iltapäivällä.

Tämän jutun kuvat Fujista on otettu varhain seuraavana aamuna, jolloin sää oli kirkkaampi, ja vuori näkyi lähes kokonaan.

fuji-vuori
Fuji-vuori Kawaguchikon hotellistamme kuvattuna.

Lawaguchikossa jäimme pois asemalla, ja soitimme majapaikastamme hintaan kuuluneen kuljetuksen paikalle. Jatkoimme minibussilla parin kilometrin matkan perille.

Lakeland Hotel Mizunosato ei ollut uutuuttaan kiiltävä, mutta siisti kuitenkin. Valitsimme hotellin sen vuoksi, että siellä oli onsen, huone futonipatjalla ja huoneen terassilla oma kylpyamme näkymällä Fuji-vuorelle.

Majoittumisen jälkeen kävimme aivan parhaan tunnelman omaavassa paikallisessa kahvilassa syömässä lounasta. Päälle nautin erittäin herkullisen kahvin ja täytetyn krepeksen. Pelkästään tuon paikan takia voisin palata Japaniin.

Paikan nimi on Milky Way lähellä Yagizaki Parkia. Paikkaa oli pyörittänyt sisaruspari jo useita kymmeniä vuosia. Meitä palvellut vanhempi lady puhui englantia, joten kun kerroimme olevamme Suomesta, hän kertoi tietävänsä Muumit.

milky way kawaguchi
Tästä pikkuisesta kahvilasta sai herkkujen lisäksi myös yksinkertaista ruokaa.
kawaguchi-järvi
Kawaguchi-järveä piirittävät toiselta puolelta vuoret.
kawaguchiko

Lakeland Hotel Mizunosato

Meillä oli Kawaguchikosta varattuna yhden yön majoitus perinteisestä japanilaisesta hotellista, Lakeland Hotel Mizunosatosta. Halusimme testata lattiamajoitusta eli huoneessamme ei ollut sänkyjä, vain futoni lattialla, jonka päälle henkilökunta illalla petasi meille hieman lisäpatjaa. Täytyy sanoa, että onneksi oli vain yksi yö, sillä oli siinä liian kova alusta nukkua hyvin.

ryokan japani
Perinteisen japanilaisen ryokanin kalusteisiin kuuluu matala pöytä ja tuolit.

Onsen, perinteinen japanilainen kylpylä

Toinen syy tähän majoitusvaraukseen oli sieltä löytyvä onsen, perinteinen japanilainen kylpylä, jonka altaisiin johdetaan kuumaa, mineraalipitoista vettä maan uumenista.

Onsen on mielenkiintoinen juttu, joka Japanissa on pakko kokea. Siellä on naisille ja miehille omat puolet. Ja siellä ollaan sitten ihan kokonaan nakkena eli ei edes mitään uikkareita käytellä.

Tärkeää on, ettei myöskään tatuointeja näytellä. Ne ovat ankarasti kiellettyjä yleensä onseneissa, mutta pienet tatuoinnit voi peittää ihonvärisellä laastarilla. Tokion hotellistamme olisi heitetty saman tien pihalle, jos olisi käynyt ilmi, että joku on esitellyt leimojaan onsenissa. Ne rinnastetaan edelleen Japanissa mafiaan, joten tatuoidut älkööt vaivautuko.

Onsenissa vesi oli hurjan kuumaa, 42 asteista. Niin kuumaan veteen ei melkein edes kyennyt menemään, eikä varsinkaan olemaan siellä pitkään.

Hotellimme onsenissa oli useita altaita, jossain oli poreita, joku palju oli laitettu katolle, josta oli maisemat sekä Fujin että järven suuntaan. Toisella puolella oli myös sauna. Siellä oli ihan sopivan kuuma, mutta vettä ei ollut mahdollista viskoa kiukaalle. Onsenin jälkeen koko kroppa oli kyllä aivan vetelä, ja väsy painoi.

Fuji-vuori
Onsenissa ei tietenkään saanut kuvata, joten laitetaan tähänkin yksi kuva Fuji-vuoresta.

Japanilainen illallinen ja aamiainen

Illalla söimme hotellissa perinteistä japanilaista ruokaa. Milloinkaan en ole saanut niin montaa ruokalajia eteeni niin nopeasti, ettei laskuissa ollut mahdollista pysyä perässä. Eikä myöskään suurimmilta osin ollut tarkasti tiedossa, mitä suuhunsa laittaa.

Paljon oli kalaa ja mereneläviä tarjolla, mutta myös herkullista lihaa, jota itse siinä pöydässä sai grillata. Ihan hyviä ruokia oli pääosin, vaikka japanilaiset ruoat eivät kaikki omaan makuuni sovikaan.

Hieman huonosti kovalla futonilla nukutun yön jälkeen tein lämpimässä, auringonpaisteisessa aamuvarhaisessa kävelylenkin ympäristöön. Pilvet olivat poissa niin Fuijn kuin Kawaguchi-järveä ympäröivien vuorien yltä. Maisemat olivat siis mahtavat joka suuntaan.

Alueella oli puistoja ja mukavia kävelyreittejä, sekä oikein rauhallinen ja rentouttava tunnelma. Kaikki oli täydellistä, ja kävin vielä lyhyesti onsenissa ennen aamiaista.

Sama ruokailumeininki jatkui aamiaisella kuin päivälliselläkin hotellissa edellisenä iltana. Pöytään siis tarjoiltiin tiuhaan tahtiin suuri lajitelma japanilaisia ruokia. Menu poikkesi hyvin paljon länsimaisesta aamiaisbuffetista.

japanilainen illallinen
Pukeuduimme hotellin illalliselle hotellista saamiimme japanilaisiin asuihin.

Toiveemme nähdä Fuji-vuori toteutui siis mainiosti. Kesällä se toki ei ollut lumihuippuinen, mutta kuitenkin. Kawaguchin järven rannalla yöpyminen ja ulkoilu olivat myös hienoja kokemuksia.

Lue seuraavaksi reissuvinkit Japaniin, millainen on Japanin hintataso sekä tutustu Tokion ja Kioton nähtävyyksiin.