MaapalloilijaMatkablogi - palloilua ympäri maailman

Päiväretki Naraan ja iltapäivä Arashiyamassa Kiotossa

Kolmas päivä Kiotossa valkeni aurinkoisena ja helteisenä kuten edellinenkin päivä. Japanin kesän kuuma ja kostea ilma sai hien virtaamaan. Ohjelma valikoitui päiväretki Naraan.

Lue myös reissuvinkit Japaniin, millainen on Japanin hintataso sekä tutustu Tokion ja Kioton nähtävyyksiin.

Päiväretki Naraan

Otimme aamupäivästä Nara-linjan JR-junan, jolla suuntasimme juurikin Naraan. Kaupunkiin oli matkaa Kioton asemalta alle tunti. Perille saavuttuamme söimme varhaisen lounaan edullisesti.

Nara on historiallinen paikka. Se oli Japanin ensimmäinen pääkaupunki. Kaunis kaupunki houkuttelee runsain mitoin turisteja, onhan sinne helppo tehdä päiväretki Kiotosta ja Osakasta.

Naran tärkeimmät nähtävyydet ovat temppelit Kofuku-ji ja Todai-ji, joka tunnetaan suuresta Buddha-patsaastaan. Kaupunki on sen verran pieni, että nähtävyydet kiertää hyvin kävellen.

Kofuku-ji-temppeli
Todai-ji-Namdaimon
Todai-ji

Monille turisteille tärkein ja mieleenpainuvin nähtävyys ovat Naran puistossa vapaana elävät japaninpeurat. Ne ovat kesyyntyneet, ja elävät puiston alueella kerjäten ihmisiltä herkkuja. Niitä voikin ruokkia paikalta 200 jenillä (1,5€) ostettavilla kekseillä.

Peurat ovat säyseitä, kunnes huomaavat jollain olevan näitä herkkuja. Silloin lauma piirittää henkilön, ja osa vaatii hieman aggressiivisesti ruokaa. Ne saattavat pökätä sarvilla tai puraista housujen taskun kohtaa, kun ovat oppineet eväiden löytyvän sieltä.

Päiväretki Naraan
Nara päiväretki Kiotosta
päiväretki Naraan Kiotosta
päiväretki Naraan
Varoituskyltissä kerrotaan, että peurat voivat purra, potkia ja pökkiä.

Turisteja Narassa oli vaikka kuinka paljon kuumasta auringonpaisteesta huolimatta. Me emme väenpaljouden ja lämmön takia viitsineet käydä sisällä missään temppeleistä.

Päiväretki Nara
Narassa kohti rautatieasemaa suunnatessamme näimme jonkilaisen perinteisen kulkueen, mutta sen tarkoitus jäi hämärän peittoon.

Arashiyama Kiotossa

Palasimme Narasta pienen kiertelyn jälkeen Kioton asemalle, josta jatkoimme JR-junalla Arashiyamaan, kaupungin länsipuolella sijaitsevalle alueelle. Siellä oli kaduilla paljon ihmisiä liikkeellä, emmekä päässeet suurta suosiota nauttivaan %Arabica-kahvilaan. Tyydyimme siis juomaan kahvit paikallisten herkkujen kera toisessa kahvilassa.

Alueella virtaava Katsura-joki tarjoili sen rannalla kulkeville hienoja maisemia. Monet olivat myös vuokranneet veneen, ja lähteneet joelle soutelemaan.

Me kävelimme jonkin matkaa yläjuoksua kohti, kunnes suuntasimme ylös vuorella sijaitsevalle näköalapaikalle (Google Mapsissa Arashiyama Park Observation Deck). Näköalat olivat pienen porrastreenin arvoiset. Paikka oli myös myöhään iltapäivällä hyvin rauhallinen.

Näköalapaikalta kävelimme pienen matkan alamäkeen, ja saavuimme Arashiyama bambumetsään. Turistit saavat ihailla metsää aidattua polkua pitkin kävellen, eikä sen läpi vievä reitti pitkä ole.

Bambumetsässä väkeä sitten olikin jo huomattavasti enemmän. Se ei silti ole mikään Kioton tärkeimmistä ja parhaista nähtävyyksistä, joten sen voi hyvin jättää käymättä, jos ei kiinnosta alueen muut paikat.

Illalla kävimme syömässä loistavat burgerit Burger Revolution Kyotossa lähellä hotelliamme. Pihvit oli tehty laatulihasta, ja makua löytyi muutenkin aivan toisella tavalla kuin ketjupaikoissa. Jopa vaimo kehui burgeria, mikä on harvinaista.