MaapalloilijaMatkablogi - palloilua ympäri maailman
Japanin matkablogi

Japaniin matkustaminen ja saapuminen 2023

Matkapäiväkirja jatkuu Japaniin matkustamista ja saapumista käsittelevällä osalla. Ensimmäisessä osassa kerroin hieman matkavalmisteluista ja matkustamisesta.

Japaniin saapuminen

Finnairin lennolla Helsingistä Osakaan (KIX) olimme täyttäneet paperisen maahantulokaavakkeen ja tullin kaavakkeen.

Ensin menimme läpi passintarkastuksesta, jossa otettiin sormenjäljet ja valokuva. Seuraavaksi oli vuorossa varsinainen maahantuloselvitys, jossa piti olla kaavakkeeseen tarkasti täytettynä hotellimme tiedot. Koska meillä oli useampia majapaikkoja, laitoimme vain ensimmäisen lapulle, eikä siitä sen enempää kyselty.

Matkalaukut olivat jo hihnalla meidän saapuessamme, joten nappasimme ne matkaan, ja menimme vielä pikaisesti tullitarkastuksen läpi kaavakkeinemme.

Meidän saapuessamme lentokentälle immigration-jonot olivat lyhyet, joten koko homma meni läpi noin puolessa tunnissa. Jälkeemme näytti kerääntyvä reilusti pidemmät jonot, joten heillä saattoi vierähtää tunti jos toistakin.

japaniin matkustaminen

Osakan lentokentältä Kiotoon

Osakan lentokentän tuloaulasta noudimme ennakkoon tilatun pocket wifin, jonka otimme heti käyttöön. Netti alkoihin toimia mallikkaasti heti molempien puhelimissa. Pocket wifi on siis käytännössä nettitikku, jossa meillä oli 3 GB päivässä nopeaa nettiä käytössä. Se riitti mainiosti kahdelle.

Seuraavaksi menin JR Passeja hakemaan Japan Railin toimistosta. Sitä varten tarvitsin molempien passit, kun vaimo jäi odottamaan matkatavaroinemme toimiston ulkopuolelle. Samalla varasin paikat junasta lentokentältä Kiotoon. Erillistä maksua ei siis tarvinnut. Junaan olisi myös voinut nousta ilman paikkavarausta JR-lipulla.

JR-junayhteyksiä lähti lentokentältä Kiotoon puolen tunnin välein. Matka tällä Haruka-linjalla onnistui ilman vaihtoja. Matka-aikaa kertyi vajaat 1,5 tuntia.

Junassa kiinnitti heti huomion konduktöörien kohteliaisuus. He kumarsivat joka kerta vaunuun saapuessaan ja sieltä poistuessaan. Lippua he eivät tarkastaneet, sillä lippu vaadittiin sekä lähtö- että tuloasemalla laitettavaksi masiinaan laiturille portin läpi kulkemista varten.

Japaniin matkustaminen

Vihdoin Kiotossa

Kiotossa kävelimme vajaat pari kilometriä hotellillemme. The General Kyoto Bukkoji Shinmachi -hotelli osoittautui todella hyväksi valinnaksi. Se on pieni, mutta moderni ja erittäin siisti. Yö maksoi alle satasen, mikä tekee siitä yhden hinta-laatu-suhteeltaan parhaista hotelleista, joista olen yöpynyt.

Hotellisuositus Kioto
Hotellin rakennus oli kapea, eikä huoneen ikkunoista avautunut näköaloja.

Pääsimme hotellin loungeen nauttimaan virvoittavat juomat ja snacksit ennen kuin lähdimme kaupungille etsimään illallista. Sellaista meille löytyikin mukavasti kapean ja suositun Pontocho-ruokakadun varrelta läheltä jokea.

Yuzugen Ponto-cho oli pieni ravintola, johon onneksi pääsimme, vaikka se muuten oli siltä illalta loppuunvarattu. Vaimo ylisti paikan dumplingit elämänsä parhaiksi, mikä on paljon sanottu se. Sen jälkeen olikin aika laittaa päätä tyynyyn hotellilla, jolloin uni tuli joutuin pitkän matkustamisen päätteeksi.

Tältä näytti Kiotossa ensimmäisenä iltanamme.