MaapalloilijaMatkablogi - palloilua ympäri maailman
tokio yläilmoista

Tokio yläilmoista – Skytree ja Asahi Brewery

Aamiaisen jälkeen oli aika poistua majapaikasta Kawaguchista, ja junailimme ensimmäistä kertaa elämässämme maailman isoimpaan metropoliin, Japanin pääkaupunkiin Tokioon, jonka alueella asuu 39 miljoonaa ihmistä. Päivän agendalla oli nähdä Tokio yläilmoista käsin.

Ensin menimme Fujikyuko Linen paikallisjunalla Otsukin asemalla (1170 jeniä, noin 7,50€). Siellä vaihdoimme Chuo Linen Limited Express -junaan, jossa kelpasi meidän JR Pass. Sillä junalla saavuimme sopivasti Shinjukun asemalle, jossa söimme lounasta food courtissa.

Meillä oli hotelli kolmeksi yöksi Shinjukun aseman läheisyydestä. Hotellissa oli kolmelta kova sisäänkirjautumishärdelli päällä, mutta homma hoitui omatoimisesti check-in-automaatilla.

Huone oli pieni, mutta siisti ja hyvin varusteltu, joten hinta-laatu-suhde oli ok. Vajaan satasen yöltä vain. Näkymät 17 kerroksesta olivat oivat myös.

Tokio Skytree
Tokyo Skytree ei näytä kuvassa yhtä valtavan korkealta kuin se todellisuudessa on.

Tokio yläilmoista nähtynä – Skytree ja Asahi Brewery

Selvitimme tiemme iltapäivällä metrolla Asahi Breweryn pääkonttoriin, jonka 22. kerroksessa sijaitsevassa ravintolassa maistelimme kyseisen japanilaisen panimon tuotteita. Samalla pääsimme nauttimaan näköaloista. Tai siis saimme esimakua siitä, millaisia näköaloja Tokio tarjoaa.

Asahi brewery
Asahi Breweryn tunnistaa tuosta hyvin erikoisesta kultaisesta mikä-lie-se-mahtaa-ollakaan-jutusta katolla.

Sieltä sitten kävelimme 10 minuutin matkan Tokyo Skytreelle, maailman kolmanneksi korkeimmalle rakennukselle. Liput olin ostanut ennakkoon (noin 20€ per henkilö), joten vaihdoimme ne automaatilla varsinaisiin pileitteihin, ja suuntasimme kaupungin näköaloja katsomaan.

Ensimmäinen stoppi oli 350 metrin korkeudella. Tokio on kaupunkina älyttömän kokoinen. Se jatkuu joka puolelle silmänkantamattomiin, paitsi missä se rajautuu mereen.

tokio yläilmoista

Toinen pysähdyksemme oli vielä korkeammalla, 450 metrissä, joka on korkein näköalatasanne tässä tornissa. Kokonaisuudessaan Tokyo Skytree on 634 metriä korkea.

Skytreeta korkeampia ovat Burj Khalifa Dubaissa (828m) ja Merdeka 118 Kuala Lumpurissa, Malesiassa (679m). Jälkimmäinen valmistui vuonna 2023, joten Skytree menetti hopeasijan vasta aivan hiljattain.

Tokio yläilmoista

Kirkkaalla säällä Skytreesta voisi kuulemma nähdä Fujin, mutta nyt oli niin utuista, että ei ollut mitään mahdollisuuksia. Kannatti viettää yö Kawaguchissa, jossa aamulla varhain oli lähes selkeä sää, ja vuori paljasti itsensä meille.

Tokion mittakaava silti jaksoi ihmetyttää, kuinka joka suunnassa oli vain harmaata rakennusmassaa tiiviisti rakennettuna.

Tokio yläilmoista nähtynä

Päivälliseksi söimme nuudeliateriat, jälleen food courtissa. Ne ovat käteviä ruokapaikkoja, koska valinnanvaraa riittää, ja niistä löytyi usein nopeasti tilaa ruokailla.

Tokion metroverkostoa pidetään haastavana navigoida, mutta Google Mapsin avulla se oli helppoa. Meillä oli pocket wifi ostettuna, joten pystyimme aina katsomaan sopivan reittiyhteyden, minne olimmekaan menossa. Matkat maksoimme Applen lompakkoon asennetunalla Suica-kortilla, johon latasimme tarpeiden mukaan rahaa.