MaapalloilijaMatkablogi - palloilua ympäri maailman
japanin reissun yhteenveto

Japanin reissun yhteenveto ja kokemukset

Moniosainen matkakertomus tuli vihdoin päätökseensä, joten on aika julkaista Japanin reissun yhteenveto. Tässä jutussa kertaan, mitä minäkin päviänä teimme ja mitä koimme Japanissa.

Japanin kokemukset kesäkuussa

Kävimme Japanissa kesäkuussa 2023. Sää oli tuolloin kuuma ja kostea, mutta sadetta ei tullut kuin yhtenä päivänä sekä aamulla että illalla.

Lensimme Helsingistä suoralla lennolla Osakaan, paluulento oli myös suora, mutta Tokiosta. Lensimme Finnairilla. Lennot kestivät noin 13 tuntia kumpaankin suuntaan. Menomatkalla Venäjän ilmatila kierrettiin etelästä, takaisin matkattiin pohjoista reittiä eli Pohjoisnavan yli.

Vietimme perillä yhteensä yhdeksän yötä: Viisi yötä Kiotossa, yhden Kawaguchissa ja kolme Tokiossa. Keskihintaiset bisneshotellit tulivat tutuiksi sekä Kiotossa että Tokiossa. Kawaguchissa taas kokeilimme perinteisempää japanilaista majoitusta eli nukuimme lattialla olevilla futon-patjoilla.

Lue myös reissuvinkit Japaniin, millainen on Japanin hintataso sekä tutustu Tokion ja Kioton nähtävyyksiin.

Japanin reissun yhteenveto
Himejin linna on yksi Japanin tärkeimpiä nähtävyyksiä.

Päivä 1: Saapuminen Kiotoon

Maahantulo meni sujuvasti Kansain kansainvälisellä lentokentällä (KIX). Meillä oli valuuttaa vaihdettuna jo kotimaassa. Lisäksi olimme hankkineet Japan Rail Passit, jotka vaihdoimme lentoaseman palvelupisteessä varsinaisiksi lipuiksi. Lisäksi poimimme matkaamme ennakkoon varatun pocket wifin eli nettitikun, joten meillä oli molemmilla netti käytössä koko matkamme ajan, missä sitten liikuimmekaan.

Lentoasemalta matkustimme suoralla JR:n junayhteydellä Kiotoon. Matka kesti noin 1,5 tuntia. Juna-asemalta kävelimme parisen kilometriä hotellillemme, mainiolle The General Kyoto Bukkoji Shinmachille. Pieni ja rauhallinen, mutta moderni ja erittäin siisti hotelli hurmasi meidät. Yö maksoi alle sata euroa aamiaisineen. Iltapäiväkahvit ja oluet iltasella kuuluivat hintaan pienien välipalojen keralla, mikä oli oikein mukava lisä.

Illalla kävelimme Kamojoen rantaan. Illallista söimme kapean Pontocho-ruokakadun varrella olevassa ravintolassa. Vaimo ylisti pienen Yuzugen Ponto-cho -ravintolan dumplingeja kovasti. Sitten olikin matkustusvuorokauden jäljiltä aika laittaa päätä tyynyyn.

Lue Japanin matkakertomus saapumisesta Kiotoon.

Japanin matkablogi

Päivä 2: Kioton nähtävyyksiä

Aamupäivällä tutustuimme Kioton kuuluisaan Fushimi Inari Taishan shintolaiseen pyhäkköön. Kävelimme 40 tuhannen torii-portin reitin 233 metriä korkean vuoren huipulle.

Lounaan jälkeen suuntasimme Kiyomizu-deran buddhalaiselle temppelille. Kohde kuuluu Unescon maailmanperintökohteiden listalle.

Iltapäivän kävelimme katsellen vanhan Kioton rakennuksia ja temppeleitä. Viideltä iltapäivällä tutustuimme Kioton Samurai & Ninja museossa näiden menneisyyteen, opettelimme ninjataitoja viskomalla heittotähtiä ja pukeuduimme samurai-asuihin.

Illemmalla vielä kävimme minipossukahvilassa. Siellä sai sitten rapsutella minipossuja. Vaimo halusi tänne, ja hän ihastui possuihin kovasti.

Lue tarkemmin ensimmäisestä päivästämme Kiotossa.

Japanin parhaat nähtävyydet
Fushimi Inari Taisha.

Päivä 3: Nara ja Arashiyama

Aamupäivällä suuntasimme viettämään aikaa Naran historialliseen kaupunkiin. Sinne on junalla vajaa tunti Kiotosta. Siellä söimme lounasta, kävelimme puistossa ja katselimme temppeleitä. Lisäksi tietenkin kuvasimme kesyjä peuroja, ja annoimme niille muutaman keksin.

Iltapäivällä matkasimme Kioton Arashiyaman alueelle, jossa virtaa leveä joki hienoissa maisemissa. Kiipesimme näköalapaikalle sekä kävelimme Arashiyaman turistien suosiman bambumetsän läpi.

Nara
Nara ja kesyt peurat.

Päivä 4: Kioto

Aamupäivällä menimme katsomaan yhtä Kioton upeimmista paikoista, Kinkaku-jin buddhalaista temppeliä. Minulle se oli Kioton, ja ehkä ehkä koko Japanin mieleenpainuvimpia nähtävyyksiä.

Seuraavaksi pyörähdimme puolivahingossa Kioton kasvitieteellisessä puutarhassa. Vuodenajasta johtuen siellä ei juuri kukkaloistoa ollut.

Iltapäivällä kävimme Kioton Imperial Palacessa, jonka alueelle pääsi tutustumaan ilmaiseksi. Sen jälkeen ehdimme vielä Nijon linnalle ennen sen sulkemista.

Illalla otimme junan Osakaan, koska halusimme nähdä Dotonborin alueen värivalot. Siellä riitti kirkkaita valoja ja väenpaljoutta.

Kioton tärkeimpiä nähtävyyksiä
Kinkaku-ji

Päivä 5: Hiroshima, Himeji ja Miyajima

Teimme kokopäiväretken junilla matkustaen Kiotosta etelään. Ensimmäinen pysähdyspaikkamme noin tunnin junailun jälkeen oli Himejin linna, joka on yksi Japanin parhaista nähtävyyksistä.

Himejista matka jatkui tunnin verran Hiroshimaan. Kaupungissa aika pysähtyi 6.8.1945, jolloin Yhdysvallat pudotti atomipommin sinne. Aihe on nyt ajankohtainen, kun Oppenheimer elokuva on julkaistu. Kävimme Hiroshima Peace Memorial Museumissa ja kiertelimme Hiroshima Memorial Park. Oli hyvin erikoista vierailla paikassa, jonka aikoinaan tuhosi atomipommi, mutta joka tällä hetkellä on kukoistava kaupunki.

Iltapäivällä vierailimme Miyajiman saarella, jonka kuuluisin nähtävyys on suuri torii-portti, Itsukushima Jinja Otorii. Oli mukavaa haistella merellistä ilmaa vaihtelun vuoksi, joten saarella vierailu kannatti. Ilta meni junamatkalla takaisin Kiotoon useammalla vaihdolla. Junien aikatauluihin kannattaa perehtyä hieman etukäteen.

päiväretki Hiroshimaan
Hiroshima

Päivä 6: Fuji & Kawaguchi

Jätimme aamulla Kioton taaksemme hieman haikein mielin. Matkustimme junalla ja bussilla Kawaguchiin, jossa tarkoituksemme oli bongata kuuluisa Fuji-vuori. Siitä näimme useita vilahduksia päivän aikana, vaikka se osittain piilottelikin pilviverhoissa.

Kawaguchissa majoitumme perinteisessä japanilaisessa majapaikassa, jossa nukuimme lattialla olevilla futoni-patjoilla. Lisäksi koimme siellä perinteisen japanilaisen kylpylän, onsenin. Miehille ja naisille oli omat alueet, joissa oltiin aivan alasti. Vesi oli todella kuumaa, joten altaissa ei liian pitkään kyennyt olemaan. Illalla söimme perinteisen japanilaisen päivällisen, jossa tarjoiltiin suuri määrä mitä erilaisimpia ruokalajeja tiheään tahtiin.

fuji-vuori
Fuji-vuori

Päivä 7: Tokio yläilmoista

Aamu valkeni selkeänä, joten ehdimme hyvin ihailla Fuji-vuorta majapaikastamme ja sen läheisyydestä. Kawaguchi-järven maisemissa oli oikein leppoisaa ja rentouttavaa tehdä aamukävely. Aamupäivällä pilvet kuitenkin jo peittivät vuoren syleilyynsä.

Suuntasimme Kawaguchista junalla Tokioon, maailman suurimpaan metropoliin, jonka alueella asuu lähes 40 miljoonaa ihmistä. Majoituimme siellä Shinjukun alueella APA-ketjun hotelliin, jossa hinta-laatu-suhde oli ihan ok. Huone oli pieni, mutta alta sata euroa per yö.

Iltapäivällä suuntasimme Asahi Breweryn pääkonttorin maisemabaariin 22. kerrokseen yksille. Sieltä jatkoimme Tokyo Skytreelle, joka on maailman kolmanneksi korkein rakennus. Siellä nousimme näköalatasanteille 350 ja 450 metrin korkeuteen ihmettelemään suurta kaupunkia, joka levittäytyä joka puolelle silmänkantamattomiin rajoittuen ainoastaan mereen.

Tokio yläilmoista
Tokion valtava metropoli Skytreesta nähtynä.

Päivä 8: Tokion Imperial Palace ja East Garden

Aamu alkoi hieman sateisena, mutta se loppui pian aamukahvittelun jälkeen. Menimme opastetulle kierrokselle Tokion Imperial Palaceen, johon ei omatoimisesti pääsekään. Sen jälkeen kiertelimme myös Imperial Palacen East Gardenia, puistoa, jonne pääsee omatoimisesti kiertelemään. Molemmat nähtävyydet ovat maksuttomia.

Lounaan jälkeen kävelimme kaupungilla etsien Tokyo Stock Exchangen rakennuksen sekä yrittäen löytää mielenkiintoisia kauppoja tai kauppakeskuksia, joita emme oikeastaan sitten löytäneet.

Iltapäivällä testasimme hotellimme onsenia, ja sateen vuoksi tutustuimme hotellin leffatarjontaan huoneessamme.

Japanin reissun yhteenveto
Imperial Palacen rakennuksen taustalla kohoavat lasiset pilvenpiirtäjät.

Päivä 9: Tokion nähtävyyksiä ja kaupunginosia

Aamulla menimme TeamLab Planets Tokyoon, taidenäyttelyyn, jossa hyödynnetään teknologiaa, ja aktivoidaan kaikkia aisteja.

Sitten katselimme hieman Odaiban futuristista kaupunginosaa, ja sieltä avautuvia maisemia. DiverCity Tokyo Plazan ostoskeskuksen edessä oli myös jättiläismäinen Transformers-hahmo, Unicorn Gundam Statue. Kyseisellä ostarilla söimme hyvät sushit, ja kävimme turhimmassa paikassa ikinä, kakkamuseossa.

Iltapäivällä matkasimme Shibuyan ja Harajukun alueelle. Shibuyan asemalta löysimme kuuluisan Hachiko-koiran patsaan. Aivan sen vieressä on kuuluisa Shibuyan risteys, jonka sanotaan olevan maailman vilkkain. Menimme pienelle terassille katsomaan sitä myös yläilmoista.

Shibuyasta kävelimme Harajukun alueelle, joka on tunnettu teinimuodistaan ja cosplay-kulttuuristaan. Siellä kävimme koirakahvilassa katsomassa koiranpentuja.

Illalla kävelimme hotellimme läheisyydessä Shinjukussa ihmettelemässä Japanin syntistä puolta. Tytöt kutsuivat baareihin, ja alkoholi juotiin avoimesti.

Lue lisää Tokion nähtävyyksistä ja kaupunginosista.

Japanin matkakertomus
Shibuyan risteys.

Päivä 10: Takaisin Suomeen

Lentomme Tokiosta takaisin Suomeen lähti vasta illalla, joten meillä oli vielä päivä aikaa kierrellä Tokiota. Jätimme matkatavarat säilytykseen, ja suuntasimme Tsujiki Outer Marketille, kuuluisalle torille, jossa myydään mm. kalaa ja paljon kaikkea muuta. Turistit ovat löytäneet tämän paikan, mutta oli siellä silti mielenkiintoista käydä.

Kävimme katsomassa alhaalta, millainen on Tokyo Tower. Sen jälkeen kiertelimme Akihabaran kaupunginosassa, joka on tunnettu elektroniikkaliikkeistään sekä anime-myymälöistään, joten monenlaista kulkijaa liikkui sillä suunnalla.

Viimeiseksi menimme Tokyo Metropolitan Government Buildingin näköalatasanteelle noin 200 metrin korkeuteen. Sinne on vapaa pääsy. Korkeuksista matkasimme junalla Hanedan lentokentälle, josta lentelimme Suomeen.

Japanin reissun yhteenveto

Japanin reissun yhteenveto ja parhaat kokemukset

Minun on vaikea nimetä yksittäistä parasta kohdetta tai juttua Japanista. Sanoisin, että kokonaisuus oli mieleenpainuva.

Japanissa on monenlaista nähtävää ja koettavaa. On vanhaa historiaa ja kulttuuria, mutta myös moderneja erikoisuuksia.

Japanissa on todella helppoa ja turvallista matkustaa. Ihmiset ovat todella ystävällisiä. Hintatasokin on suomalaisittain edullinen tai kohtuullinen, eikä tippaamista tarvitse miettiä.

Kioto oli hieno kaupunki, jossa oli paljon nähtävää. Kannattaa nähdä ainakin Fushimi Inari Taisha, Kiyomizu-dera, Kinkaku-ji, Imperial Palace sekä Nijon linna.

Himejin linna ja erityisesti vierailu Hiroshimassa jäivät myös mieleen. Myös Miyajiman saari käymisen arvoinen paikka. Samoin Kiotosta kannattaa tehdä päiväretki Naraan, vaikka se ei ehkä meitä erityisesti kiinnostanutkaan.

Oli myös mukavaa majoittua Fuji-vuoren maisemissa Kawaguchi-järven rannalla. Kannattaa ehdottomasti kokea japanilainen onsen eli kylpylä sekä perinteinen päivällinen. Perinteinen ryokan-majoitus futon-patjalle kuitenkin oli minulle vähän liian huono nukkua sen kovuuden vuoksi. Kapselihotellissa emmem majoittuneet, mutta niitäkin on kehuttu.

Tokiosta jäi mieleen sen monipuolisuus, sillä sieltä löytyi todella erilaisia ja erikoisia alueita, joita oli mielenkiintoista kiertää katsomassa.

Vaikea on uskoa, että joku ei Japanista tykkäisi lainkaan.

Japani – Koe ainakin nämä!

• Kioton temppelit
  • Tokion pilvenpiirtäjät ja erilaiset kaupunginosat
  • Kawaguchi-järven maisemat Fuji-vuorelle
  • Hiroshima
  • Himejin linna
  • Dotonborin neonvalot Osakassa
  • Onsen eli perinteinen japanilainen kylpylä
Japanin reissun yhteenveto
Kuuluisa torii-portti Miyajiman saarella.

Tämä oli Japanin reissun yhteenveto omien kokemuksieni pohjalta. Jätä kommentti kommenttikenttään ja jaathan postauksen somessa, jos se oli kiinnostava!